Hoe sluit ik deze inductiekookplaat aan?

Ik heb een inductiekookplaat (Termikel kFTI 6317) die ik wil aansluiten. Ik begrijp echter niet helemaal welk draadje waar moet, omdat het installatieschema (voor mij) net iets te onduidelijk is.

Qua stroom heb ik 2x 220 beschikbaar, 2x blauw (nul) en 2x bruin (fase).

De plaat heeft 5 aansluitpunten (zie eerste afbeelding), van rechts naar links: aarde, 1, 2, 3, 4. Hiervan zijn 1/2 en 3/4 doorverbonden door middel van een "supernietje" (te zien op de afbeelding).

Van de aansluitmogelijkheden (zie afbeelding 2) moet ik volgens mij de middelste hebben.

Er staat echter alleen globaal L1 en L2 bij. Nou neem ik aan dat L1 voor 1 paar blauw/bruin staat en L2 voor het andere paar. Maar waar sluit ik dan blauw (nul) aan en waar bruin (fase)? Of kan ik nul en fase per groepje verwisselen? En moet ik dan die "nietjes" weghalen? (Lijkt me wel, anders gelijk kortsluiting)

Hopelijk heeft iemand hier een helder idee, anders moet ik morgen even naar Gronau rijden (het is een Duitse plaat).

Toegevoegd na 8 minuten:
GV heeft besloten mij voor gek te zetten en de afbeeldingen om te wisselen. Maar ik neem aan dat het verhaal duidelijk is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb reeds een paar jaar hetzelfde gedaan!
Ik weet waarover ik spreek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2x fase aansluiten, maar geen enkele nul.... Dan kan er niet eens een stroom lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in zijn toevoeging na 4 minuten zegt ie het goed.
de beiden fase draden aan het ene nietje, de beiden nullen aan de andere. Je sluit ze geen 2 fases aan, maar één fase. Deze ene fase sluit je aan met 2 draden, zodat je het effect krijgt van één dikke draad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, heb je een multimeter waarmee je wisselspanning kan meten? Neem dan eens een blauwe draad, en met ten opzichte van deze draad de wisselspanning met alle andere draden. Welke meetwaarden komen hier uit?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meten is weten, maar dit wordt wel meten onder spanning!! GEVAARLIJK dus. (ik doe het zelf wel als het moet, maar zal het nooit iemand die ik niet ken aanraden)
Tevens niet nodig omdat je alles in de meterkast kan zien.

Het beste antwoord

Als je twee aparte groepen hebt, of twee verschillende fases, dan moet je de rechter aansluitschema gebruiken van figuur 2B. Dat zou net moeten gaan met 2 x 16 A afgezekerde zekeringen.
Dus ook zeker het bruggetje tussen drie en vier loshalen. Het bruggetje tussen één en twee kan je laten zitten. Wel kun je voor de zekerheid nog even controleren of er tussen de twee blauwe draden een goede kortsluiting zit (dit spanningsloos meten). Dan weet je dat ze in de meterkast weer aan elkaar komen, of anders bij de elektriciteitscentrale.

Toch vind ik het vrij gevaarlijk om zo over GoeieVraag een advies te geven. Zelf heb ik in mijn eerste huis dit stukje laten doen door een elektricien. Terwijl ik zelf wel erg elektrotechnisch geschoold ben (alleen niet goed genoeg voor sterkstroom). Een elektricien verdient altijd de voorkeur, want je zult dan mentaal ingedekt zijn als er, op de een of andere manier, of vroeger of later, brand uitbreekt.
Ik ga alleen maar tot aan de meterkast, en 1 fasig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na een nachtje te hebben geslapen en vanochtend nog eens naar het schema gekeken te hebben, kwam ik ook tot de conclusie dat ik het rechter schema moet hebben. De nuldraden zijn echt nul. Qua installatie zit het wel snor hoor. M'n vader heeft de installatie gedaan in onze vorige en huidige woning. Mijn vader is bijna z'n levenlang liftmonteur geweest en heeft daardoor heel veel ervaring met elektra en elektrotechniek. Kan 't 'm alleen even niet vragen, anders had ik deze vraag nooit hier gesteld. Net nog even gekeken naar de aansluiting van de ouwe kookplaat. Daar zit het nog net ietsje anders, maar vergelijkbaar aangesloten (beide nuldraden op 1 punt, 1 spaningsdraad op 1 punt, andere spanningsdraad doorgelust op de overige 2 punten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het rechter schema? Daar staat 380V bij.
Zou best kunnen dat het deze is, maar dan klopt de informatie die je ons gegeven hebt niet helemaal.
Als het deze is dan zou je 2 verschillende fases hebben.
Dit moet je in de meterkast kunnen zien, of toch maar ff meten. Er zou een spanning tussen de fases moeten zijn. (van 400V) Ook blijf ik erbij dat er een verschil zit tussen "Als je twee aparte groepen hebt, of twee verschillende fases" Succes ermee, en wel ff laten weten, wat het nou geworden is: Als we niks meer van je horen gaan we ons nog zorgen maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was zelf al tot deze conclusie gekomen, maar dit antwoord gaf me wel even de welkome bevestiging. Plaatje aangesloten (volgens schema 3 dus) en inmiddels al een maaltje op gekookt. Bedankt voor alle zorgen, maar dat was een beetje overbodig. Ik kan op zich prima met dit soort dingen uit de voeten :)

Andere antwoorden (7)

aan 1 en aan 3 de 220v en aan 5 de aarding.

Uw aansluitdraden dienen wel 2,5mm² te zijn

Toegevoegd na 39 seconden:
Bruggetjes laten zitten!

Toegevoegd na 4 minuten:
De beide blauwe aan 3 de beide bruine aan 1
Aarding aan 5

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik ga er wel van uit dat je ze aan een stopcontact aansluit waar vroeger een elektrische kookplaat is op aangesloten geweest.
Voedingskabel daarnaartoe dient 4 mm² te zijn.
Ofwel 2x2,5 +2x2,5
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Gevaarlijk advies dat alleen maar defecte zekeringen zal opleveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt mij ook escape,waarschijnlijk sluit hij op deze manier twee fazen kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@escape en arke: hebben jullie enige elektrotechnische ervaring? De uitleg van aimeeTJE klopt, vooral de toevoeging na 9 minuten is zeer belangrijk: het moeten 2 "vrije" 220 aansluitingen zijn op 2 lege groepen, met meestal een speciale dubbele fornuis zekering in de meterkast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook zelf mijn inductiekookplaat geplaatst in vervanging van een gaskookplaat.Ik heb wel een nieuwe kabel gelegd van de zekeringskast naar mijn keuken.
Werkt nog steeds perfect!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beter een rustige klusser, die er de tijd voor neemt, dan een prof. die een klus aanneemt en te snel/slordig werkt.
(Ik ben een paar jaar geleden van klusser naar prof overgestapt, genoeg groepenkasten gezien/aangesloten om dit te kunnen beantwoorden)
Het lijkt erop dat je een probleem hebt. Je kookplaat heeft een aansluitwaarde van 7.5 KW. Daarvoor heb je krachtstroom nodig, die moet aangesloten worden met het meest rechtse diagram. Maar aan de kleuren van je huidige bedrading te zien heb je geen krachtstroom, maar 2 X 230. Dat is in principe niet op te lossen zonder het aanleggen van drie-fasen krachtstroom. Het kan zijn dat er afwijkende kleuren zijn gebruikt bij de leidingen in je keuken, en dat je toch krachtstroom hebt, maar dat moet eerst heel zorgvuldig worden uitgezocht. Ik hoef niet te vertellen dat ondeskundig aansluiten gevaarlijk kan zijn?
escape
13 jaar geleden
Hier heb ik geen verstand van., En jij duidelijk ook niet. Wat ik WEL weet, van de aansluiting voor onze plaat., is dat krachtstroom eigenlijk nodig is.

Deze mensen hier: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules.php?name=News&file=article&sid=439 beschrijven een manier waarop je dit kan aansluiten, en verklaren ook de verschillende gebruikte afkortingen.

Als ik jou was.. Bel even een electricien, en vraag of hij 15 mins langs kan komen om krachtaansluiting te leggen danwel de plaat aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een inductiekookplaat heeft meestal een apartegroep nodig ik zou maar een vakman laten komen als ik jou was.
13 jaar geleden
Widar, mijn inductie is (ook al jaren) aangesloten op twee fasen. Werkt daarop ook op vol vermogen, prima!
Maar hierin zou ik zoals voorgangers al aangaven, voor de juiste aansluiting wel even een specialist raadplegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
FF bij het begin beginnen:
L: staat voor fase (Live: tenminste zo onthoud ik het)
N: voor de Nul (Neutral)

1e tekening:
jouw situatie: aansluiten zoals aimeeTJE het zegt (zie ook mijn reactie daar)

2e tekening:
aansluiting voor oude 220V systemen. o.a. nog aanwezig in het centrum van Amsterdam. Daar staat 110v op de fase. Tussen 2 fases zit daar 220V.
(dit is een beetje vergelijkbaar met krachtstroom bij en gewone installatie)

3e tekening:
krachtstoom (hier niet van toepassing)

Toegevoegd na 5 minuten:
als er L1 en L2 staat worden daar 2 verschillende fases mee bedoelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanx. Als je "ziet met je oren" zou ik niet hier ook maar niet aan beginnen ;-) Ook als iemand mij op m'n woord moet geloven, lekker van die draadjes afblijven, mij opbellen en me er een paar euro voor betalen. Het antwoord van aimeeTJE in combi met dat van mij, moet genoeg zijn, we zullen het morgen horen, na een ritje Duitsland van de TS.
Kijk naar de linker figuur op 2B:
deze is voor 2X 230V
De linker 2 aansluitingen is N (= blauw) nullast,
de twee ernaast is L (= bruin)
rechts de aarde.

Laat de bruggen maar zitten.