wat is beter de vloer eruit halen of egaliseren?

we hebben een vloer van grof leisteen , met behoorlijk relief (je voelt het door je schoenen heen) er zit vloerverwarming onder.
we willen nu pvc laminaat
is dit te egaliseren? of is het beter om eruit te halen,
en zo ja hoe? moet dat met een kango -brokje voor brokje ? of kun je zo de hele tegels eruit tikken ? heeft er iemand ervaring mee ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (2)

Als je weet hoe het allemaal in elkaar zit, kan je een kango pakken. Maar dan moet je wel zeker weten dat de vloerverwarming niet direct onder de stenen ligt (in het mortel waarmee de stenen zijn vastgelegd). De kans op beschadigen van de vloerverwarming is namelijk erg groot dan.
Maar het eruit tikken, dan kan per tegel als je de kango goed vlak houdt en een soort spatel gebruikt. Dat werkte bij mij prima.

Wat betreft het egaliseren, dit is zeker een mogelijkheid, de warmte komt er wel door heen. Maar als je gaat egaliseren en dan nog een vloer er op, zou het best kunnen dan je zo'n 2 a 3 cm omhoog komt. Heb je die ruimte? Zo ja, geen probleem.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ wat je ook doet: een gaatje in de vloerverwarming wil je echt niet.
Brokje voor brokje of per tegel:
afhankelijk van de lijm en/of cement.
Met lijm tikje ze er meestal makkelijk uit, dan is een kango eigenlijk al aan de zware kant, een lichtere breekhamer werkt dan sneller.
Ligt het in cement, dan kan het veel werkt worden en daarna kan je alsnog geen egaliseren.

Je kan ergens met de hand (hamer en beitel) wat proberen, egaliseren ga je toch, dus dat maakt niet uit.

Als de vloer goed horizontaal (waterpas) ligt dan hoeft er maar een paar millimeter (vloeibare) egalisatie overheen.