Kan het kwaad als je een houtkachel met een uitvoer van 150 mm, aansluit op een pijp van 130 mm?

Ik bedoel hiermee of dat dit uberhaupt mogelijk is en/of dat dit effect heeft op de verbranding/rookgasafvoer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Niet ideaal en je moet de kachel ook niet geheel volstoken!
Inekez1
7 jaar geleden
Als in de specificaties van jouw kachel staat dat die aangesloten dient te worden op een afvoer van 150mm of groter, dan moet je niet kleiner gaan werken. Dit is niet goed voor de kachel, niet goed voor de schoorsteen, niet goed voor de verbrandingskassen en ook niet toegestaan voor de verzekering. Gaat er een keer iets fout (schoorsteenbrand) dan zou de verzekering wel eens heel moeilijk kunnen gaan doen. Als het met jouw kachel wel kan, dan dient de 130mm pijp direct aan de kachel te beginnen. Dus niet eerst een meter 150 mm en dan overgaan op dunnere pijpen.
Inekez1
7 jaar geleden
Maar waarom wil je dit?? Doorgaans is een rookkanaal van 130mm gemaakt voor gaskachels. De hele constructie is dan niet berekend op gebruik met een houtkachel. Rookgassen van een houtkachel worden veel heter dan de rookgassen van een gaskachel. Bovendien zit je met roet en teeraanslag en condens in de binnenpijp. Laat een bestaande rookgasafvoer of schoorsteen altijd vooraf testen en goedkeuren (certificaat voor verzekering!) voordat je het aansluit. Als je vraag gaat over een tuinkachel of terraskachel, dan kan het helemaal geen kwaad. Bij slechte trek slaat de rook terug via de kachel, maar dat levert buiten geen gevaar op.
paulus811
7 jaar geleden
Leuk die reacties, het zijn af en toe net (goede) antwoorden .....;-)

Antwoorden (1)

Een rookgas afvoer van 130 heeft minder afvoercapaciteit. Als de schoorsteen voldoende afvoercapaciteit heeft (vooral lengte/hoogte) zal dat waarschijnlijk geen probleem zijn.