ik wil lamp ophangen aan plafond maar heb 4 draden , 2 blauwe en 2 rode . als ik deze verbind heb ik geen licht . wat NU?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.1K
Reddie
9 jaar geleden
Dat lijkt me sterk.
Uit het plafond komen òf een blauwe en een zwarte (tegenwoordig), òf een groene en een zwarte (vroeger).
Dus als je het over 2 blauwe en 2 rode hebt, is je beschrijving niet correct.
Of meerdere personen hebben hier ongelofelijk lopen knoeien.
Reddie
9 jaar geleden
Sorry, geen groene en een zwarte, maar een rode en een zwarte (vroeger).
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Staat er op 1 van deze draden spanning? en als je het lichtknopje omzet?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zouden dit Belgische kleuren kunnen zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad
HeerVoldemort
9 jaar geleden
@Reddie, wil je een keer bij mij thuis langs komen?
Ik heb:
Groen
Dikke Zwarte
Dunne Zwarte
Grijs
Rood
Blauw
Bruin
Geel/groen Op Grijs, Groen en Bruin staat stroom
Op 1 van de dikke zwarte ook en op een rode ook. Een deel van de kabels hebben we zelf vervangen (Bruin en Blauw)
De rest zat er zo al in.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Zoals mijn pa mij geleerd heeft: Heden: Bruin = stroom, Blauw = Nul, Geel/groen = Aarde, Zwart = schakeldraad Vroeger: Groen = Stroom, Rood = Nul, Grijs = Aarde, Zwart (dun) is schakeldraad
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een kleurenblinde kan rood en groen niet onderscheiden. Noemt bruin vaak rood of grijs.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Grijs echt waar? Dat is nog best een verschil. Dat rood en bruin verward word begrijp ik, maar grijs is echt totaal anders. Dat had ik niet verwacht.

Antwoorden (3)

Zouden dit Belgische kleuren kunnen zijn?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Installatiedraad

Dan blauw aan blauw.
Rood aan rood.
En de lamp aan rood en blauw.

NB: Ik zou eerst gaan meten, dit is mijn beste gok, op afstand blijft het altijd een gok, want iemand kan altijd iets raars hebben gedaan, dus PAS OP!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Meten is weten. Vanop afstand is dit onmogelijk op te lossen. Met een spanningsmeter en een tracer ( kabeldetector) vind je het wel. Heb je geen ervaring, toch even iemand laten komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kunnen dus 2 aansluitpunten voor 2 aparte lampen zijn. Probeer dat eens.
Ik heb een plafond met zelfs 6 draden. Ik had ook 2 losse (rood en blauw) en die zijn gebruikt om een lamp op te hangen. Zet aan beiden een kroonsteentje voor de veiligheid. Dan kan je van het uiteinde geen optater krijgen. Maar dan moet je 2 setjes van 1 rood en 1 blauw per kroonsteentje doen.
Gebruik een spanningsmeter om te bepalen op welke draad spanning staat. Het is wel zo veilig om de stroom uit te schakelen als je de kroonsteentjes er aan zet.
Daarna kan je de meter (meestal schroevendraaier met lampje) gebruiken om te testen of er wel stroom op staat.
Zelf heb ik een goedkope (verhuis)fitting er aan gehangen en een lamp gebruikt die nog wel werkt, maar die je niet niet meer gebruikt.
Daarna de lamp hangen die je wil.

Lukt het niet dan moet je er een vakman bij halen.

Toegevoegd na 3 minuten:
EDIT: De spanningsmeter kan je in het kroonsteentje steken, maar ook op het schroefje kan spanning staan.