Wat is de op één na beste methode om schimmel te bestrijden in een badkamer?

De beste methode is: de badkamer van onder tot boven betegelen. Dat kan ik niet, en we hebben er het geld niet voor om het te laten doen.
De afgelopen 12 jaar hebben we het geprobeerd met:
- antischimmelverf van Alabastine. Volgens de doe-het-zelf-winkel om de hoek is dat geld weggooien.
- flink chloor spuiten en afnemen, zei hij. Zo'n voordelig advies moet wel geloofwaardig zijn.
- er zitten ook al een paar lagen vlekken-verbergende muurverf op
- en de duurste latex die er is, Wijzonol.
En elke denkbare combinatie van deze middelen.

Inmiddels hebben we niet meer genoeg aan 1x per jaar witten, we zitten nu op 1x per kwartaal.
Moet ik toch maar gaan leren tegelen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

droog schoonborstelen, schoonmaken, schimmel doden, weer schoonmaken, opnieuw verven/voegen. Alleen schoonmaken helpt niet, er blijven altijd sporen achter van de schimmel waardoor deze toch weer opduikt. De schimmel doden kan met verschillende middelen (HG schimmel-, vocht- en weerplekkenreiniger). Minstens zo goed: meng bleekwater of chloor met water in een plantenspuit, spuit dit op de schimmel, laat even inwerken en maak goed schoon. Behandel zwart geworden voegen daarna met Voegfris (Henkel, Alabastine) om ze weer wit te krijgen. Schimmel in de kitranden? Wegsnijden en opnieuw kitten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Zorgen voor een goede ventilatie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het lijkt me evident dat bij jullie de schimmel in de muur, achter de muurt en/of plafond zit.
Dus alles kaal maken en dan anti schimmel in de naden en kieren spuiten. Een paar keer behandelen.
Dan pas weer eens met latex en silicone pasta aan de slag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ventileren. Ventileren. En nog een keer: Ventileren.

Schimmels hebben vocht nodig om zich te manifesteren. Dus: Ventilatie op orde brengen (Mechanische buisventilator plaatsen aan het licht koppelen, zodat hij altijd aan is als je doucht.) DAN schimmelwerende verf erover.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf mijn badkamer toch met anti-schimmel verf van alabastine geverfd. Dat heeft een aantal jaar goed volgehouden, maar uiteindelijk kwam de schimmel er toch door.

Vervolgens een keer een anti-schimmel spray gebruikt (ook verkrijgbaar bij de grotere doe-het-zelver), en nu is er al een aantal maanden niets meer van schimmel te zien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stoppen met water gebruiken in de badkamer maar waarschijnlijk ben je op zoek naar de op twee na beste methode.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ken het probleem, met een kleine badkamer midden in het huis (dus geen raam) en oorspronkelijk slecht geventileerd (alleen zo'n roostertje doet het hem niet).

Sinds we in de plaats van het roostertje een actieve ventilator hebben geplaatst die we dag en nacht aan laten staan (let op verbruik, en natuurlijk geluidsniveau als je de buren niet boos wil maken!) hebben we er (bijna, normaal schoonhouden blijft natuurlijk nodig) geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie heeft je wijs gemaakt dat je met betegelen van schimmel afkomt? De schimmel zet zich gewoon op de tegels af.
Chloor werkt echter heel goed. Maar ventileren is het beste.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zolang je geen ventilatie hebt blijft de schimmel terug komen.

Kan je smeren wat je wilt, maar alles wat je doet is symptoombestrijding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij moet het ook kunnen met klevende, transparante folie. Heeft bij mij ooit wel eens het best geholpen.

Zorg dat de muur goed droog en geventileerd is voor je deze folie erop plakt, anders krijg je namelijk schimmel achter deze folie. vervolgens plak je de folie op de muur. desnoods nog een beetje lijm erachter, het kan zijn dat het minder kleeft als het vochtig wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt spuitflessen met een chloorvariant speciaal voor badkamers. Wij spuiten één keer per ca. 3 mnd in de winter. Dat helpt genoeg. In de zomer staat het raam op een kier.

We hebben in de muur ook een ventilator gemonteerd die de vochtige lucht naar buiten zuigt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijkbaar heb je de beste methode al in pacht. Waarom vraagt iemand naar de op 1 na beste.
Ik heb HG ( Hagesan ) Schimmel-, vocht- en weerplekkenreiniger gebruikt. Prima spul
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel al gegeven antwoorden hebben betrekking op de gevolgen maar minder over de ooraak, waardoor je schimmel krijgt. Meestal zijn er 3 redenen. ten eerste zijn de buiten muren meestal onvoldoende geisoleerd waardoor het vocht van de badkamer condenseert op de muren en meestal juist op die plekken waar al schimmel zit. Om daar af te komen moet de badkamerruimte goed verwarmt worden en tegelijk 24 uur per dag voldoende geventileerd. Zolang je deze drie oorzaken van schimmel niet voldoende heb aangepakt. blijft de schimmel altijd terugkomen. Aan al die antie schimmel middeltjes. chloor en bleekwater heb je totaal niets, hooguit houdt je het een tijdje tegen maar de schimmel komt altijd weer terug. In mijn eigen badkamer is onze ventilator al jaren stuk maar ik heb nog steeds geen schimmel. Wel zijn de buiten muren zeer goed geisoleerd.Er zit geen raam dat open kan, wel een kattenluikje waardoor het tocht(frisse lucht) OOk heb ik een flinke kier onder de badkamer deur Een gevelgaskachel zorgt voor de warmte. Dus wat doen aan de oorzaak en niet aan de gevolgen. Alles betegelen hoeft dan niet!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De aanvraag voor een lening voor betegeling weegt minder zwaar dan de ergernisen de potentiële gezondheidsproblemen en alle middeltjes bijeengeteld. Kosten/baten Analyse.