Zelf lampen en verlichting maken: hoe doe je dat?

Het is hartstikke leuk en kan nog makkelijk zijn ook! De handigste en slimste tips over hoe je zelf je lampen en verlichting maakt, vind (en deel) je hier

Weet jij het antwoord?

/2500

Bij de turkse slager heb ik twee grote lege olijfblikken gevraagd. Die zien er waanzinnig mooi uit. Met blikopener en veil de deksel eruit gehaald en scherpe randjes gladgeschuurd. Met zo’n cirkelvormige ijzerboor (diameter zo’n 4cm) een gat gemaakt in het midden van de onderkant. Daaromheen vier kleine gaatjes voor afvoeren hitte. Bij ijzerhandel een porcelijnen lampvitting met strijkijzersnoer gehaald. Vitting door gat, vastzetten, snoer eraan vast en nu krijg ik veel komplimenten voor mijn creatieve olijflampen!

Ik gebruik zo’n vacuumpomp voor de zomer/winterkleren. Gewoon in die plastic zak doen, vacuum zuigen en opbergen. Scheelt enorm veel ruimte en na een half jaar haal je alles schoon en fris weer tevoorschijn.

Pak een oude wasmachine lader en hang hier een peertje in. Echt een mooi effect en bovendien een industriële uitstraling binnen een klassiek of modern interieur...

Voor een moderne design look in een blikken jasje kun je het volgende doen: Tegenwoordig zie je veel grote lampen die samengesteld zijn uit meerdere kleine lampjes. Dit kun jij ook! Verzamel blikken met leuke etiketten (uit Frankrijk of Spanje - met lekker veel kleur), of week juist de etiketten er af en schilder ze in je favoriete kleur. Maak een gaatje in de bovenkant voor de snoeren, fitting aan de binnenkant, lage wattage, de snoeren bovenin samenvoegen en klaar is je blikken regen van licht! Een extra mazzeltje; je bepaalt zelf de hoogte dus je kunt de lamp hangen waar je wilt; lekker aanwezig boven een grote eettafel, of met lange snoeren in een hoek van de kamer, zodat het wat subtieler oogt. In een kinderkamer is het ook leuk om gaatjes in de zijkanten van de blikjes te maken voor een speels effect. Succes!

Ik heb van een oude luidspreker, met van dat stalen gaas, een lamp gemaakt. Gewoon een gat in de achterkant boren, vitting met snoer erin en klaar. Geeft een heel leuk effect en is recycling in optima forma.

Heb je ook weleens dat je kaarsen niet mooi opbranden, maar er een flink deel overblijft? Zonde! Niet weggooien! Als je alle stukken verzamelt en daarnaast een wasmiddelfles, een lont en een satéprikker, valt er nog véél leuks mee te doen. Neem de stukken kaarsvet en smelt ze in een pannetje. Haal de stukjes lont er voorzichtig uit (pas op je vingers!) Vervolgens knip je de bovenkant van een wasmiddelfles, prik je twee gaatjes tegenover elkaar aan de bovenkant van die afgeknipte fles. Hierdoor steek je een satéprikker met daaraan vastgemaakt een lange lont. Zorg ervoor dat je aan één zijde een lang gedeelte overhoudt zodat die tot de bodem in de fles valt. Aan de andere zijde dient zo'n lang stuk te zitten dat je de kaars als hij klaar is goed aan kan steken. Neem het gesmolten kaarsvet in het pannetje van het vuur en vul de wasmiddelfles met het mengsel van oud kaarsvet. Let op: tot onder de satéprikker. Laat nu het geheel stollen. Als dit gebeurd is, trek dan de satéprikker uit de gaatjes. Knip de fles om de kaars weg en je hebt een schitterende, nieuwe, zelfgemaakte kaars die je weer uren voorziet van licht en warmte! Het is even ge-creabea, maar dan heb je ook wel een authentiek stukje verlichting in huis! Erg leuk om eens te proberen...

Koop een simpel lampenkapje en koop op de markt mooie linten en plak die met textiellijm (of met dubbelzijdig tape) vast aan de lamp. Uniek en zo gepiept en hartstikke leuk voor een kinderkamer!

emmers als lampenkappen en een windlicht onderste boven is ook een prima lamp.jammer dat ik geen foto's mee lan sturen

Een eenvoudig wit porceleinen kop en schotel (of juist die oude bloemetjestheekop van oma) maak je een designlamp door onder in het kopje en in het midden van de schotel een gat te boren. (steenboortje, stukje schilderstape plakken zodat je boor niet uitglijdt). Lijm vervolgens kop en schotel aan elkaar op de manier zoals je ze neer zou zetten met koffie erin. Neem een fitting, monteer er strijkijzerdraad aan, hang het kopje ondersteboven over de fitting. Lamp erin. Het geheel afmaken door een stekker aan het snoer te monteren of door het lampje op te hangen aan een plafondcontactdoos.

Ik wil een moderne strakke nepschouw maken van gasbeton en hout,die eigenlijk een kast is, waarin we de t.v. en cd speler en toebehoren kwijtkunnen. Wanneer de kast gesloten is, lijkt het een schouw. Bovenin de cd speler met toebehoren en onderin de t.v.. Hij moet geplaatst op een houten vloer.

Ik heb bij Ikea strips ledlampjes gekocht, plank gezaagd, opstaand randje voor de achterkant (want kabels en transformator moeten weggewerkt), het geheel geverfd in de gewenste kleur en de strips er op bevestigd. zo heb je ledlicht op de muur zonder dat je de muur beschadigd met plak etc. Kun je ook nog eens in elke gewenste vorm maken, Ikea levert met korte en lange kabel, zodat je veel vrijheid hebt in verwerken. Ziet leuk uit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100