Zelf lampen en verlichting maken: hoe doe je dat?

Het is hartstikke leuk en kan nog makkelijk zijn ook! De handigste en slimste tips over hoe je zelf je lampen en verlichting maakt, vind (en deel) je hier

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Antwoorden (30)

Bij de turkse slager heb ik twee grote lege olijfblikken gevraagd. Die zien er waanzinnig mooi uit. Met blikopener en veil de deksel eruit gehaald en scherpe randjes gladgeschuurd. Met zo’n cirkelvormige ijzerboor (diameter zo’n 4cm) een gat gemaakt in het midden van de onderkant. Daaromheen vier kleine gaatjes voor afvoeren hitte. Bij ijzerhandel een porcelijnen lampvitting met strijkijzersnoer gehaald. Vitting door gat, vastzetten, snoer eraan vast en nu krijg ik veel komplimenten voor mijn creatieve olijflampen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een korte muur (1,40m) in ons huis heb ik een extra houten wandje geplaatst ongeveer 10cm van de muur af. Daar heb ik op 40cm van elkaar fittingen in geschroefd. Zo heb ik dus, op het oog in een gewone muur, tientallen lampjes zitten. Met een dimmer erop ziet dat er super sfeervol uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik zo’n vacuumpomp voor de zomer/winterkleren. Gewoon in die plastic zak doen, vacuum zuigen en opbergen. Scheelt enorm veel ruimte en na een half jaar haal je alles schoon en fris weer tevoorschijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van een strakke nieuwe lamp en een vintage/ retro lamp kun je twee leuke hippe en unieke lampen maken: één met een moderne voet en een vintage kap en één precies andersom: bijvoorbeeld een keramieken, lavaglazuur voet met een strakke kap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenvoudige lampekamp wordt een stuk leuker als je hem een beetje verft/beplakt.

Met (kleine) perforator gaatjes langs het randje of in een patroontje (ligt aan formaat kap).

Een extra streepje goud of wit op het kapje (gewone plakaatverf/vingerverf van de kids). Broche/button of knoopjes er op plakken (lijmpistool).

Weinig werk kan ook een groots effect hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...neem een mooie tak uit het bos/tuin en slinger daar een snoer witte kerstboomverlichting omheen. Om de snoertjes en de bast weg te werken en de tak een mysterieuze look te geven rol je er gipsverband omheen. Als je dit verband vervolgens nat maakt kun je het nog een beetje vormen en vegen totdat je het verband niet meer ziet en je hebt een witte tak met lichtjes die mooi staat boven de eetkamertafel of bed. Succes! PS. zo kun je natuurlijk ook een staande lamp maken van een dikke tak/stam met snoer en een fitting, leuk vintage lampekapje erop en klaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je een "ijzeren" frame van een lampekap bespant met jouw gordijnstof dan heb je een passend geheel.
Je moet de stof van te voren insmeren met stijfsel en laten drogen (houtlijm aangelengd met water kan ook!); hierdoor wordt de stof steviger.
Je kunt nu de stof op het framewerk lijmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een oude wasmachine lader en hang hier een peertje in. Echt een mooi effect en bovendien een industriële uitstraling binnen een klassiek of modern interieur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een moderne design look in een blikken jasje kun je het volgende doen:
Tegenwoordig zie je veel grote lampen die samengesteld zijn uit meerdere kleine lampjes. Dit kun jij ook!
Verzamel blikken met leuke etiketten (uit Frankrijk of Spanje - met lekker veel kleur), of week juist de etiketten er af en schilder ze in je favoriete kleur. Maak een gaatje in de bovenkant voor de snoeren, fitting aan de binnenkant, lage wattage, de snoeren bovenin samenvoegen en klaar is je blikken regen van licht! Een extra mazzeltje; je bepaalt zelf de hoogte dus je kunt de lamp hangen waar je wilt; lekker aanwezig boven een grote eettafel, of met lange snoeren in een hoek van de kamer, zodat het wat subtieler oogt. In een kinderkamer is het ook leuk om gaatjes in de zijkanten van de blikjes te maken voor een speels effect.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een leuke draadlamp met een ronde bal, vaseline, (katoen)draad en textielverharder. Zelf heb ik een (kleine)skippybal gebruikt voor het maken van de lamp, omdat die mooi rond is.
Smeer de lamp in met vaseline. Haal de draad door de textielverharder, en wikkel hem om de skippybal. Zorg wel voor een gat aan de bovenkant, zodat je hem op kan hangen. Hiervoor kun je het ophangsysteem van een rijstpapieren lamp gebruiken. Laat de textielverharder goed drogen (!) en laat dan de skippybal leeglopen. Je hebt nu een prachtige grote lampenbol!

Er is ook katoendraad met meerdere kleuren, waardoor de lamp natuurlijk extra bijzonder wordt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop van die leuke, nostaligisch uitziende blikjes tomatenpuree (á 7 eurocent per stuk of iets dergelijks; echt spotgoedkoop) bij de plaatselijke supermarkt en organiseer met een stel vriendinnen een gezellige pizza- en knutseldag. De tomatenpuree gebruik je voor een heerlijke zelfgemaakte pizza en in het kader van het knutselen en de suggesties voor het maken van lampen/verlichting: de lege blikjes tomatenpuree kan je gemakkelijk vullen met een waxinelichtje; past precies... Lowbudget verlichting, supergezellig en erg 'groen'! Wat wil een (beetje milieubewust) mens nog meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb van een oude luidspreker, met van dat stalen gaas, een lamp gemaakt. Gewoon een gat in de achterkant boren, vitting met snoer erin en klaar. Geeft een heel leuk effect en is recycling in optima forma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met heel dun vliegerhout een lampenkap maken:
Maak eerst een mal waar je het hout omheen kan buigen,
en een cirkel van hout voor bovenin de lampenkap, om het peertje aan te hangen.
Maak verschillende tekeningen op het hout, graspollen, zonnebloemen of iets dergelijks, snij dit eruit met een scherp mesje. Vorm het hout om de mal, maak het nat en droog het met een fohn, plak het om de houten cirkel heen, die bovenin komt. Plak de uiteinden aan elkaar om het te versterken, hang er een peertje aan en je hebt een prachtig doorschijnende lampenkap met mooie lichteffecten door de uitgesneden figuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je ook weleens dat je kaarsen niet mooi opbranden, maar er een flink deel overblijft? Zonde! Niet weggooien! Als je alle stukken verzamelt en daarnaast een wasmiddelfles, een lont en een satéprikker, valt er nog véél leuks mee te doen. Neem de stukken kaarsvet en smelt ze in een pannetje. Haal de stukjes lont er voorzichtig uit (pas op je vingers!) Vervolgens knip je de bovenkant van een wasmiddelfles, prik je twee gaatjes tegenover elkaar aan de bovenkant van die afgeknipte fles. Hierdoor steek je een satéprikker met daaraan vastgemaakt een lange lont. Zorg ervoor dat je aan één zijde een lang gedeelte overhoudt zodat die tot de bodem in de fles valt. Aan de andere zijde dient zo'n lang stuk te zitten dat je de kaars als hij klaar is goed aan kan steken. Neem het gesmolten kaarsvet in het pannetje van het vuur en vul de wasmiddelfles met het mengsel van oud kaarsvet. Let op: tot onder de satéprikker. Laat nu het geheel stollen. Als dit gebeurd is, trek dan de satéprikker uit de gaatjes. Knip de fles om de kaars weg en je hebt een schitterende, nieuwe, zelfgemaakte kaars die je weer uren voorziet van licht en warmte! Het is even ge-creabea, maar dan heb je ook wel een authentiek stukje verlichting in huis! Erg leuk om eens te proberen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een simpel lampenkapje en koop op de markt mooie linten en plak die met textiellijm (of met dubbelzijdig tape) vast aan de lamp. Uniek en zo gepiept en hartstikke leuk voor een kinderkamer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt moeilijker dan het is, maar je hoeft niet eens handig te zijn om zelf een designlamp te maken.

Als je een fitting hebt met een stroomdraad kun je daar van alles omheen maken, zolang het materiaal dat je gebruikt maar tegen de warmte van een lamp kan. Neem als basis de nog goede fitting van een kapotte lampenkap, of koop een fitting voor een euro bij de doe-het-zelf zaak.

Het leukste werkje is het uitzoeken hoe je je lamp gaat maken. Je kunt een frame maken van ijzerdraad en daar stof of plastic (bijv. van stevige insteekhoezen) op spannen. Je kunt ook stroken knippen van plastic en die over het frame draperen. Of maak met behulp van een nietmachine een ingewikkeld patroon van stroken om de lamp heen. Zorg wel dat het materiaal niet te dicht op de lamp komt te zitten, plastic is brandbaar. Voor een hanglamp kun je een mooie (niet te zware) bloempot aan de fitting hangen, of een koffiekopje als je een kleine lamp maakt (voorzichtig de bodem uit het kopje tikken, eerst een gaatje boren). Kijk wat je in huis hebt of breng een bezoekje aan de kringloopwinkel voor goed materiaal. Wees creatief!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel gezien in woondecoratie- en meubelwinkels: lampen met robuuste, natuurlijk ogende houten voet en stoere lampenkap. Alleen, daar hangt vaak een prijskaartje aan! Zo niet deze lamp die wij zelf gemaakt hebben met de volgende benodigdheden:
- lampenvoet (zwart staal / ijzer) bij Xenos, Action, Marskramer. Bepaal zelf de grootte en de vorm.
- stukken (tropisch) hout voor in aquaria of voor decoratie. Natuurlijke grillige vormen of rond hout - poothoogte van de lamp.
- vierkante of rechthoekige lampenkap

Schik de stukken hout zo om de poot van de lamp heen dat er een stoere poot ontstaat! Lijm de stukken aan elkaar met 2 seconden of houtlijm en klaar is je stoere lamp!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plank aan de muur onder de boekenplanken die diep genoeg is om staand aan te spelen, opbergruimte (laatjes en plek voor koffertjes) heeft om klein spul op te ruimen en vrije ruimte eronder om alle (blokken)karren onder op te bergen. Lijkt mij een super klussuggestie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik een wand moet behangen met een patroon, ben ik erachter gekomen, dat als je de middelste baan het eerst hangt, en dan naar de zijkanten werkt, je minder problemen hebt met scheefhangen . Wel goed uitmeten met de waterpas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bevestig het snoer van een strijkijzer (die van vroeger, weet je wel met een rode streep) en bevestig deze aan een fitting. Draai er een mooi lampje in en voila, je hebt het ideale lampje om je keuken of kamer dat beetje extra sfeer te geven! Strak, simpel en sfeervol! Duik eerst eens je zolder op voordat je direct naar de bouwmarkt rent, misschien heb je nog wel onderdelen liggen van een oude lamp of strijkijzer die je kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
emmers als lampenkappen en een windlicht onderste boven is ook een prima lamp.jammer dat ik geen foto's mee lan sturen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eenvoudig wit porceleinen kop en schotel (of juist die oude bloemetjestheekop van oma) maak je een designlamp door onder in het kopje en in het midden van de schotel een gat te boren. (steenboortje, stukje schilderstape plakken zodat je boor niet uitglijdt). Lijm vervolgens kop en schotel aan elkaar op de manier zoals je ze neer zou zetten met koffie erin.
Neem een fitting, monteer er strijkijzerdraad aan, hang het kopje ondersteboven over de fitting. Lamp erin. Het geheel afmaken door een stekker aan het snoer te monteren of door het lampje op te hangen aan een plafondcontactdoos.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor onze half open keuken wil ik graag, op maat van het muurtje, een betaalbare stoere-meiden-kast maken. De kast mag niet te diep zijn maar moet voldoende bergruimte hebben en dicht zijn. Denk aan sloophout maar wel met kleurtje aan binnenkant dmv behang oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(Kleine) kinderen brengen speelgoed met zich mee wat je woonkamer erg vol en rommelig kan maken. Door van een los blok (van hout op maat gemaakt)een bar te maken creeer je een werk- en eetplek. De andere kant houd je open voor het opbergen van speelgoed. Kinderen kunnen er nu heel makkelijk bij. Met verstelbare planken wordt het nog praktischer! Leg er hetzelfde blad op als in de keuken en je hebt een mooi geheel. Let goed op de hoogte en laat het blad uitsteken aan de dichte kant, waar je zit. Plaats de open kant naar de keuken, zodat je vanuit de woonkamer geen zicht op het speelgoed hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de kinderkamer zocht ik een simpele en aparte lamp. Ik kocht een stoffe hangkap en maakte van een simpele stof (in de kleur van de kamer) een lamp en met een apart bandje (in de thema van de kamer) maakte ik hem af! Ik krijg nog steeds de vraag waar ik die gekocht heb en mijn zoon is vandaag 3 jaar geworden!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een groot aantal nephortensia's en knip de bloemetjes los. Plak de bloemen stuk voor stuk op een ronde (goedkope) lamp van rijstpapier en tussendoor een nep blaadje. Plak de lamp helemaal vol, een onzettend vrolijk en sfeervol gezicht!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het behang van de kinderkamer een figuur uit ander behang plakken.
Eerst uit ander behang dat lekker afsteekt(stippels,bloemen of iets stoers) een dierenfiguur knippen of snijden.
B.v een olifant of kat deze dan plakken op de al behangen muur.
Kan ook meerdere itemz zoals een hekje met een boom en een giraffe of zoveel als je fantasie toelaat.
Vrolijkt snel en goedkoop de kinderkamer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil een moderne strakke nepschouw maken van gasbeton en hout,die eigenlijk een kast is, waarin we de t.v. en cd speler en toebehoren kwijtkunnen. Wanneer de kast gesloten is, lijkt het een schouw. Bovenin de cd speler met toebehoren en onderin de t.v.. Hij moet geplaatst op een houten vloer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een hoogslaper maken voor één kinderkamer op zolder, in de nok van het dak, bovenop het plafond van de andere kinderkamer. Aandacht voor hitte, licht, ballustrade, trapje...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb bij Ikea strips ledlampjes gekocht, plank gezaagd, opstaand randje voor de achterkant (want kabels en transformator moeten weggewerkt), het geheel geverfd in de gewenste kleur en de strips er op bevestigd. zo heb je ledlicht op de muur zonder dat je de muur beschadigd met plak etc. Kun je ook nog eens in elke gewenste vorm maken, Ikea levert met korte en lange kabel, zodat je veel vrijheid hebt in verwerken. Ziet leuk uit.