Wat betekenen de verschillende kleuren van electriciteitskabels?

Ik wil een lamp verhangen waarbij de electriciteitskabels verlengt moeten worden. (blauw en zwart) Nu heb ik alleen een zwarte kabel liggen. Ik dacht zelf dat de kabels alleen verschillende kleuren hebben ter herkenning en dat dit verder geen verschil geeft. klopt dit en kan ik de blauwe kabel dus verlengen met de zwarte?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
11K

Het beste antwoord

Als het goed is aangesloten (en ik mag aannemen dat dit zo is) dan is:
Bruin de fase draad (hier staat altijd spanning op) of + draad.
Blauw de 0-draad (hier staat normaal gesproken geen spanning op) ook wel - draad genoemd
Zwart is de schakeldraad: dit is het verlengde van de fase draad na een schakelaar en hier staat dus alleen spanning op als je de schakelaar in de 'aan' stand hebt.
Geel met Groen: Aarde draad; dit is je aarding en is doorgaans alleen aanwezig in vochtige ruimtes. Ook hier hoort geen spanning op te staan.

Let op dat dit ook wettelijke regels zijn. Als je verkeerde draden gebruikt (geel/groen voor fase bijvoorbeeld) en een volgende bewonder elektrocuteert zichzelf ben je daar vol voor verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zorg dat je bij het verlengen van deze hoofd draden alleen gebruik maakt van de speciaal daar voor ontworpen pluggen. Elektronica speciaal zaken (de Praxis en Gamma hebben ze niet maar de mensen daar zouden je wel door moeten kunnen verwijzen) hebben deze pluggen op voorraad en weten ook welke je moet hebben. Wanneer je een gewone kroonsteen gebruikt loop je een enorm gevaar op brand en ben je ook niet verzekerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou kwebbel je opeens onzin Roepi Roepi: geen verzekering sluit het gebruik van kroonsteentjes uit (en daarbovenop ontstaat daar hoogstzelden brand, maar dat terzijde).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er ontstaat idd zelden brand door maar: in ieder verzekering staat dat je zelf alle redelijk mogelijke maatregelen moet nemen om brand te voor komen. En ze keren echt niet uit als je dat niet doet en je hebt een brand gekregen door een kortsluiting. Verzekeringen zijn er verbazend creatief in dit soort grappen in hun voordeel te gebruiken. Laat je niet neppen en koop voor 5 euro de goede kleur en voor 2 euro een plug. Dat kan je een heleboel verdere ellende besparen. En die ellende krijg je. Ik heb ze persoonlijk ontmoet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roepi-Roepi Bedoel je met pluggen soms lasdoppen? Zo ja, dan zijn de lasdoppen van de praxis en gamma uitstekend!! Vroeger had je heel andere maar die waren voor een leek erg moeilijk, had je dan een los contact dan kon door trillen inderdaad brand komen. dit gevaar is nu opgelost door de nieuwe lasdoppen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Steeklasdoppen of draailasdoppen ja (was de naam vergeten, ik gebruik ze niet bepaald dagelijks). Steeklasdoppen zijn naar mijn mening de gemakkelijkste om te gebruiken. Ik heb de praxis en gamma filialen in de buurt er op afgezocht maar die hadden ze tegen mijn verwachtingen in toch echt niet. Ik moet bekennen dat ik daar behoorlijk chagrijnig van was daar ik juist op die dag bedacht dat het goed weer was en ik dat stukje wel even kon lopen om er dan achter te komen dat het bedrijf dat ze wel verkocht toch net even ietsjes verder zat... Misschien mijn pech dat ze juist die dag uitverkocht waren of dat ik de enige filialen in het land tref die ze niet verkoopt maar ik ging er als gevolg van uit dat de praxis en gamma ze niet verkopen. De bedrading hadden ze overigens ook niet. Veel soorten draad maar niet die.... Mijn punt overigens ging voornamelijk over kroonstenen. Die worden eng vaak gebruikt en hebben al menig huis in brand gestoken.

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Technisch gezien zijn al die draden hetzelfde.
Haal wel even de stoppen eruit als je er mee bezig bent!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt niet helemaal. De zwarte draad is over het algemeen 1,5 mm^2 en de blauwe 2,5 mm^2 (de zwarte draad is dus minder dik dan de blauwe). Voor een lamp maakt dit echter niet uit.

Ik zou je trouwens wel willen adviseren om met blauwe isolatietape de zwarte draad af te tapen, zodat iemand die er later naar kijkt begrijpt dat dit een nuldraad en geen schakeldraad is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou geen tape maar een lasdop of kroonsteentje gebruiken. Brand gevaar weet je wel?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb het niet over het verbinden van de draad, dat moet met een lasdop ja. Ik heb het over de isolatie die zwart is, daar moet je gewoon ff voor het kleurtje blauwe tape omheen draaien op de uiteindes.
Haal even bij een elektrozaak een stukje koperdraad met de juiste isolatie kleur. Het is zeer onprofessioneel en verwarrend om met verschillende draad kleuren te werken. Als je iets doet, doe het dan goed. Kleine moeite, zo gefixed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blauw is de Nul draad. Zwart is de schakeldraad en bruin is de fase. Dan heb je ook nog groen/geel dat is de aardedraad. Het advies is om nooit met een andere kleur verder te gaan. (Zwart is dus de verbindingsdraad tussen bruin en blauw.)