Cement is grijs-achtig, en naargelang het merk verschilt de oertint, dus kleuren is niet zo simpel als het lijkt. Het vergt wel wat voorbereiding om te zien waar het naartoe kan leiden. Wat ik je kan adviseren is dat je een kleine hoeveelheid cement aanmaakt, en er dan zowel wit pigment in doet als één of andere kleur. Je kan met verschillende kleuren experimenteren, en ook perfect acrylverf (uit de tube, dus die gebruikt wordt door kunstschilders) gebruiken als pigment. koop dan wel niet de goedkoopste.
neem een koffielepel, en maak verschillende potjes aan van gelijke grote. Bv. een schep droge cement aanmaken en hierbij één koffielepel wit voegen en één koffielepen bv. blauw. Dan maak je nog een half kopje aan en voegt hieraan bv. twee koffielepels wit toe en bv twee koffielepels kleur. Je strijkt telkens het resultaat uit op bv. een stuk karton. en schrijf er de verhoudingen bij.
Bij de kleur die je wil, kan je dat dan omzetten in de hoeveelheid cement die je uiteindelijk nodig hebt. Je weet dan bv. dat je per schep x koffielepels wit en x koffielepels kleur nodig hebt om het gewenste resultaat te hebben.
Als het er gewoon om gaat dat je rap iets wil afdekken en het eigenlijk niet zoveel geeft hoe de kleur eruit ziet, doe dan gewoon op gevoel. bedenk dat bij het drogen vele kleuren lichter worden.
Nog een tip : ik heb al eens met blauw gekleurd, met rood en met geel. het geel hangt er nog altijd goed op, de andere kleuren (vooral het blauw) zijn erg afgebleekt. Hoewel ik dezelfde producten gebruikt heb. Ik zelf vind dat afgebleekte erg mooi, maar het is een kwestie van smaak natuurlijk....
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verven is een makkelijke oplossing!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kan hiervoor cement kleurstof (pigment) kopen wat je door het cement mengt, waardoor het cement gekleurd wordt. Laat je hierover wel adviseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je wil het steeneffect dus wel houden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je moet kleuren met pigment lijkt mij duidelijk maar dat je vraagsteller (die hier op GV advies wil inwinnen) adviseert om zich hierover te laten adviseren?? Hoop dat je de vraagsteller hebt geholpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om de juiste hoeveelheid toe te voegen om de gewenste kleur te bereiken, lijkt het mij handig om advies van een deskundige in te winnen. Bepaalde dingen, vooral kleuren zonder dat er precies aangegeven is welke kleur je uiteindelijk wil bereiken, kun je nu eenmaal niet adviseren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nu lijkt het mij crea dat hier deskundigheid van een GVer wordt gevraagd. Die bijvoorbeeld zegt van zoveel van dit pigment op zoveel cement. Met jouw 'deskundigheid' verwijs je door naar een iemand die kennis van zaken heeft. Het zal je niet ontgaan zijn dat ik antwoorden geef op het gebied van auto's. Dan zeg ik toch ook niet: "laat dit door de garage beoordelen". Van mij een gemotiveerde min
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat je je min motiveert stel ik zeer op prijs, maar een eerste stap de goede richting op kan iemand zeker ook helpen.
Ik hoop dat er iemand is die hier een goed gedoseerd antwoord op kan geven. Ik vind het eerlijker om aan te geven dat ik de doseringen niet weet, dan dat ik een verkeerde gok doe, waar Blij niet blij van wordt. Wel bedankt voor je reacties.
Als je maar een beetje nodig hebt, kun je ook stoepkrijt halen, dat over een stuk ruw schuurpapier halen tot het poeder is en dat door je cement mengen. Maar de ene kleur werkt beter dan de andere en felle kleuren maak je er niet mee.