Kan ik een polycarbonaat golfplaat,snijden met een haakse slijper?

Is ongeveer 3-4 mm. dik.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.3K
Reddie
8 jaar geleden
Bij een dikte van 2 à 3 mm gaat dit uitstekend (eigen ervering).
Volgens mij is dit zelfs de enige methode.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met Polycarbonaat ook bekent als Lexan kan je bijna alles doen. Aangeraden wordt om te zagen met een langzame snelheid.
Langzaam kan ik dit geval nog best snel zijn, een scherpe handzaag werk prima, decoupeerzaag ook, maar ook een cirkelzaag is geen probleem. (ook ervaring)
Het gaat erom de het materiaal niet te heet wordt. Een haakse slijper zou ik dan niet aanraden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Door 3 mm gaat het echter zo snel dat het waarschijnlijk prima werkt en aangezien Reddi* het gedaan heeft..

Het beste antwoord

Met een haakseslijper wordt het materiaal veel te warm waardoor het direct weer aan elkaar smelt. Zagen met een lintzaag is ideaal, wordt nauwelijks warm. Ook op de zaagtafel is het prima te zagen, maar houd wel een paar spacers ( karton of dun triplex) achter de hand om de zaagsnede open te houden mocht zich deze toch sluiten na het spouwmes. Als de net gezaagde delen elkaar raken heb je kans dat ze toch vastsmelten met het risico op kickback. Ook de decoupeerzaag is geschikt; wordt net als de lintzaag niet te warm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt,
Dan kan ik aan de gang.