Hoe maak je een oliedrum/vat schoon?

We wonen op een camping met een oude petroleum kachel en het olievat met de petroleum erin hangt nog buiten. Kun je hem schoonmaken zonder hem eraf te schroeven? En hoe moet je hem schoonmaken verder?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
12.6K

Het beste antwoord

het kort door de bocht antwoord op je vraag is: niet doen, dat is gevaarlijk! het kan heel goed in theorie (ik beschrijf de methode hieronder)

hier de toelichting.
Een oud petroleumvat zal resten bevatten (de prut waarover gesproken wordt) die a-polair zijn (apolaire stoffen zijn bijv. aardolie, benzine en petroleum; bij de polaire stoffen is water het belangrijkst). Die kun je het best oplossen/ verwijderen met een oplosmiddel dat ook a-polair is. het probleem is dat veel van die a-polaire oplosmiddelen (benzeen, tolueen, wasbenzine, pentaan, petroleumether, en zo) giftig zijn, al weten we dat van sommige stoffen nog niet zo lang. Mocht het lukken om de prut op te lossen (dat kan, als je genoeg oplosmiddel gebruikt) dan zit je (a) met een in een giftig oplosmidel opgeloste prut. In theorie zou je die naar het milieucentrum/ afvalbrengplaats kunnen brengen; en (b) je vat bevat dan nog steeds resten van giftige stoffen.
vetoplossers/ schoonmaakmiddelen zijn te gebruiken om te ontvetten; dat komt doordat hier moleculen in zitten die (letterlijk) aan de ene kant polair zijn waardoor het spul oplost in water, en aan de andere kant a=polair waardoor je er vetachtige = a-polaire stoffen mee kunt binden. Wellicht dat je een deel van de prut daarmee kunt oplossen, maar ook nu houd je een giftige vloeistof over. En ook nu zit je nog steeds met een vat waarin giftige resten zitten. Omdat je nu een mengsel van a-polaire en polaire stoffen hebt, is werken met vetoplossers veel gevaarlijker voor het milieu, hoewel het minder gevaarlijk is voor degene die het doet. Omdat je nu een vloeistof met ' beide eigenschappen' hebt, kan zich zoiets in het grondwater snel verspreiden.

Ik raad je ernstig aan het vat eraf te schroeven met alle openingen goed gesloten en het in haar geheel naar de afvalbrengplaats te brengen. Een andere mogelijkheid: er zijn bedrijven die schoonmaakwerk op dit gebied doen, zoals Blagden in Zwolle, maar ik weet niet of zij ook voor particulieren werken. Ga er niet zelf mee aan de slag, dat is niet alleen voor het milieu maar ook voor u zelf gevaarlijk!

Overigens een plus voor de vraag, vooral omdat u er niet al mee aan de slag bent gegaan! zie voor de gevaren van petroleumresten de bron ipsnouvelles; voor de gevaren van a-polaire oplosmiddelen Chemiekaarten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de onderste stop er in en van bovenaf vullen met sop het beste met warm water
tot hij vol is even laten staan leeg laten lopen aan de onderkant en eventueel nog een keer herhalen dan moet hij schoon zijn
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry maar is toch echt een -, dit is wel de meest vervuilende oplossing, een standaard ouderwets petroleum vat is toch 150 tot 200 liter, wil je daar
(2x vullen) 300-400 liter warm water in laten lopen? en dat dan op een camping met riool of septictank met olieresten en al weg laten lopen? @Sapsie, helaas kun je dit vat niet zelf op een verantwoorde manier schoonmaken, je kunt het vat alleen openzetten zodat de vluchtige gassen kunnen ontsnappen, de overblijvende olieresten is chemisch afval, mocht je het toch (illegaal) willen schoonmaken kun je het nog beter schoon branden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als je hem niet wilt verplaatsen zie ik geen andere oplossing als je hem wel verplaatst kost het minder water beetje sop er in en rollen maar
Laat eerst alle olieresten in een jerrycan lopen. Doe dan een kwart fles Dasty vetreiniger, een zwarte fles te koop bij Wibra, in het vat. Doe de dop op het vat en rol het vat op alle manieren, dat het reinigingsmiddel overal in het vat komt. Dan een paar liter heet water in het vat, weer schudden en rollen. vang al het water op in een jerrycan, spoel het vat nog twee keer om, dat water mag wel in de afvoer. Breng al het afval naar de inzamelpost.
Dasty werkt verrassend goed, maar een professioneel reinigingsmiddel is nog beter. Maar dan moet je bij een lokale garage wat los proberen te peueren