welke dikte electro kabel voor 12 volt en 60 watt?

welke dikte moet ik hier voor gebruiken,
Gewoon electro kabel dus denk aan een kabel van een stereo installatie alleen die lijkt mij nog al dun,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

De formule is simpel I = P : U. I in Ampère, P in Watt en U in Volt.
De stroom is dus 60 : 12 = 5 Ampère.
Voor geleiders neemt men als maatstaf 5 Ampère per mm².
Dus voldoet u eigenlijk al met 1mm² voor het door u opgegeven vermogen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is waar, maar die maatstaf geldt voor lichtnet toepassingen. Bij laagspannings toepassingen gaat het spanningsverlies door de waarstand van de draad snel een rol spelen. zou je in dit geval een draad van 25 meter willen gebruiken, dan is de spanningsval over de draad snel een volt of vier. Gebruik dan dus veel dikker draad. Tabel op: http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/27/2
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt maar de GV spreekt niet over lengte.
Ter verduidelijking:
De weerstand R = (rho x l) : d
R= de weerstand in Ohm (koper 0,017 Ohm.mm²/m
Rho = specifieke weerstand in Ohmmm²/m
d= diameter in mm²
l= lengte in meter. In uw voorbeeld dis = 0,017 x 25 : 1 = 0,85 Ohm.
Spanningsval zou dus U = I x R => 5 x 0,85 = 4,25 Volt Als u 2,5mm² zou nemen is dat al maar 1,25 Volt meer.