Mag ik in een armatuur voor 3 spaarlampen van 7W de lampen vervangen door led lampen van 12W?

Ik krijg hierover nogal uiteenlopende uitleg. De één zegt : kan absoluut geen kwaad, de ander zegt : de aansluiting kan maar een opbrengst genereren voor 7W voor een spaarlamp dus als je er een led-lamp van 12W gaat insteken ga je kortsluiting of oververhitting krijgen. Het gaat over lampen in het plafond van de keuken dus de warmte blijft "opgesloten" zitten. Wat is er nu eigenlijk van aan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is zeker de bedoeling Jan maar het probleem is eigenlijk dat er nu spaarlampen met een e14 fitting in zitten met een lengte van 115 mm en een diam. van 50mm en die vind ik nergens meer. Vandaar dat ik ofwel de hele armatuur moet laten vervangen of, als dat mogelijk is, ineens leds plaatsen maar dan is 7W te weinig (Osram leds van 7W vb. zijn 105 mm x 50 mm - nog steeds iets te kort voor mijn ingebouwde plafondarmatuur dus - maar dat levert maar 30W op wat te weinig is voor de keuken). Ik wil zeker meer licht ja.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zijn het lampen met kaarsvorm zoals deze: http://www.de-verlichtingshop.eu/spaarlamp-kaars-e14-7-watt-warmwit.html Heb je al bij Action of Kwantum gekeken ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zijn eerder lampen in "peervorm", compris.

Het beste antwoord

Als het armatuur ontworpen is voor 3 spaarlampen van 7 Watt dan is het geschikt voor de warmteproductie van die lampen. Van die 21 Watt is ca. 65 % warmte = 13,65 Watt.
3 Led lampen van 12 Watt, samen 36 Watt genereren ca. 50% = 18 Watt aan warmte.
Dat is dus procentueel een behoorlijke overbelasting, maar aan de andere kant lijkt 5 Watt nou ook weer niet alarmerend.
Punt is nog wel, dat leds (on)behoorlijk aan levensduur zullen inboeten als ze hun werk moeten doen in een omgeving die 10 graden boven hun optimale werktemperatuur ligt.
Tegenover deze nadelen heb je wel het voordeel van een grotere lichtopbrengst van je armatuurtje:
De spaarlampen benutten 35 % van 21 Watt = 7,35 Watt voor de lichtproductie.
De led lampen 50 % van 36 Watt = 18 Watt. Een ruime verdubbeling dus.
Als je nou led lampen kunt vinden van een iets lager Wattage (9 à 10 Watt) dan is dat de perfecte oplossing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Blijkbaar heb ik me vergist en gaat het over 5 aparte armaturen Rene49. Ik ga je raad opvolgen en ga op zoek naar leds met een Wattage van 9 à 10 Watt. Ik denk dat alleen het formaat van de lamp dan nog een probleem gaat vormen. De lengte moet nl. ook nog kloppen, nl. 115 mm en een diam. van 50 mm. Door jullie antwoorden ben ik toch enigszins gerustgesteld dus hartelijk dank heren! C.

Andere antwoorden (2)

Aan je vraag te zien gaat het om 220V lampen.

"de aansluiting kan maar een opbrengst genereren voor 7W"
dat is dan in ieder geval onzin, de bedrading kan veel meer aan.

Oververhitting kan wel een punt zijn, mijn gok is dat dat wel mee valt, hoewel je wel van 3x7=21 naar 3*12=36 Watt gaat.
Is het een verlaagd plafond? Daar kunnen ook halogeen spotjes van 35 of 50 Watt in, die produceren veel meer warmte.

De enige manier om het zeker te weten is, als er nog een sticker op het armatuur zit, waar het maximale vermogen van de aan te sluiten lampen op staat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jackd, Het gaat blijkbaar idd over 220V lampen dus ik heb me laten vertellen dat het dan idd onzin is. Dat is al een geruststelling. Het is een verlaagd plafond in Gyproc met daarboven een laag glaswol.
Er bestaat geen armatuur voor 230 Volt waar je geen 12 Watt lampen in kan doen. Dat kan in ieder armatuur.Bij spaar- en ledlampen blijft de warmte hoofdzakelijk in de lichtbron zelf en wordt de fitting nauwelijks warm. Er is daarom nagenoeg geen gevaar voor oververhitting, zoals bij gloeilampen.