Ik heb mijn verwarmingen ontlucht, (meer dan eens) maar ik hoor nog steeds!!! het water lopen zeg maar, wat kan ik nu het beste doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Doorgaan. En wel op deze manier:
Werk van onder naar boven in je huis, als je meerdere verdiepingen hebt.
Draai elke keer van een radiator de kraan dicht. Ontlucht totdat er water uit het ontluchtingskraantje komt. Draai de kraan weer open en doe dit bij alle radiatoren.
Ga naar je ketel en kijk of de waterdruk nog oke is. Te laag? Water vullen.
De volgende dag dit allemaal opnieuw doen en net zolang totdat het probleem voorbij is.
escape
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

oké , aangenomen dat de installatie goed is aangelegd.
Kijk hoe de hoofdleidingen lopen als die zichtbaar zijn en zoek naar ontluchtingspunten bij de kniebochten.

Vers kraanwater bevat zuurstof dat door verwarming loskomt uit het water waardoor er na bijvullen een tweede of derde keer ontlucht moet worden.
Moderne ketels hebben een ingebouwde zuurstofscheider of automatische ontluchter die dit probleem ondervangt.
Als je vaak en veel moet ontluchten en ook veel moet bijvullen, kijk dan of het expansievaatje (meestal een rood of wit metalen tonnetje) nog goed is.
Kloppen en dan luisteren of het nog hol klinkt, anders is het rubber membraan lek en stroomt het vaatje vol met water en werkt dan niet meer.
Vaak zit bovenop de ketel ook een ontluchtingspunt.

TIPS: Bij lastig te ontluchten installaties helpt het om de ketel en circulatiepomp stil te zetten, een kwartiertje te wachten en als het water in de installatie stilstaat dan te beginnen met ontluchten.
Vul de vulslang altijd eerst met water zodat je niet het lucht dat in de slang zit de installatie in duwt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Oja , je kunt eventueel met een waterpas kijken of de radiatoren nog licht oplopen naar het ontluchtingspunt, omdat lucht zich op het hoogste punt in de radiator verzameld dan naar het ontluchtingskraantje stroomt.