Is het schadelijk voor mijn cv ketel als ik die alleen aan zet als ik warm water nodig ben ?

In de zomer ben ik niet vaak warm water nodig, dus dan is het zonde van de stroom als de cv installatie de hele tijd aan staat.
Op het internet las ik dat het schadelijk kan zijn voor de pomp als die te lang stil staat. Maar ik las ook dat de ketel harder slijt als die in gebruik is? Is dit eventueelop te lossen door hem elke dag even aan te zetten zonder of met gas? En kan dat ook schadelijk zijn?
Moet ik het gas ook afsluiten als de ketel uit is?
Ik heb een Ferroli Agpo Megadens uit 2007

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.5K
Ivana
9 jaar geleden
Moet je dan niet douchen? Of doe je dat ook koud?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou ik hem even aanzetten.
Maar ik wil er naar toe om me enkel nog met lauw of koud water te wassen bij de wasbak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je je enkel af en toe nog wast aan de wasbak dan neemt je lichaams olieen en bacterien toe.. Dat resulteerd in dat het meer in je kleren gaat zitten.. Waardoor die meer en sneller gaan ruiken. Dus moet je je kleding vaker gaan wassen om ze fris te houden. Uiteindelijk zou je besparing wel mee vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wassen is overrated. Juist die oliën en bacteriën zorgen ervoor dat je minder gaat ruiken, je lichaam komt al snel in evenwicht, wel met goeie spullen wassen. Ikzelf was elke dag, maar dat heeft te maken dat ik echt vies wordt door mijn werk en hobbies. (zaagsel is niet lekker in je bed)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@mobiel1980
Dus m.a.w Je blijft alleen fris als je je regelmatig wast aan de wasbak?
Maar hoe zit dat dan met de zelfreinigende functie van het lichaam?
Heb je een misschien link waar dat onderzocht is?

Antwoorden (1)

Als de pomp te lang stil staat kan hij eventueel vast"koeken". Daarom laat men de pomp af en toe draaien.
Dus, ja, het is "schadelijk" voor de cv als je de stekker er uit trekt.
Overigens is de besparing verwaarloosbaar. Dus tamelijk onzin.
De ketel slijt niet door gebruik. Slijten doen alleen bewegende onderdelen, zoals de pomp.
Overigens, in de spaarstand van de cv gebruik je geen gas. De cv zorgt dan niet voor een voorraadje warm water, maar gaat pas opwarmen als je warm water vraagt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoe lang is te lang stil staan ?
Draait die pomp ook met koud water? Want dan kan ik hem gewoon elke dag even aan zetten. De besparing = 0.24kwh X 7 X 26 weken is 43 kilowat Als besparen een soort sport word dan is het wel interessant.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.heatnet.nl/pompschakelaar.html
Deze zet de pomp elek 11 uur 30 sec aan, maar eens per week is vast ook al prima. Geen idee waar de grens ligt.
Zo'n soort schakelaar kan je waarschijnlijk ook in de ketel inbouwen. Er zijn ook ketels waar zo'n schakelaar al ingebouwd zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
elek = elke
Reddie
9 jaar geleden
Als je ketel niet van vóór de oorlog is, zit er een computer(tje) in die de pomp af en toe laat draaien, zonder dat er gas gestookt wordt.
Zet de thermostaat (of de ketel) in de spaarstand, en de ketel gaat pas aan als je ;echt warm water vraagt.
Overigens, je "besparing = 0.24kwh X 7 X 26 weken is 43 kilowat" klopt echt niet. Het draaien van de pomp kost nagenoeg niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het niet exact nagemeten maar volgens mij verbruikt de ketel ongeveer 0,24 kwh aan stroom per dag =1,7 kwh per week.
Voor de duidelijkheid, het gaat om stroom besparen en niet om gas.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een pomp heeft een vermogen van rond de 70 Watt.
staat die 24/7 aan dan verbruikt die ruim 600.000 Watt = 600 kwh per jaar. (a 25 cent = 125 euro per jaar) Vooral vloerverwarmingspompen staat nog wel eens altijd aan.
Bij de meeste ketels is het instelbaar, het is dan afhankelijk van degene die de ketel heeft geplaatst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het gemeten 1,7 kwh/week is, is dat toch een besparing van zo'n € 50,= / jaar. Een nieuwe pomp kost € 250,=. Kun je 1 keer in de 5 jaar een vasloper hebben : )
Reddie
9 jaar geleden
@Jackd, @W201
Er heeft nog nooit een cv ketel bestaan die de pomp continue laat lopen. De pomp draait alleen als de ketel stookt, met 5 minuten naloop.
Dat is naar mijn schatting niet meer dan 10% van de tijd.
Jullie kunnen het jaarbedrag dus sowieso door 10 delen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin, onze HR ketel heeft die optie. (bekend merk)
google maar op: cv pomp continu
of HR pomp continu want ook die bestaan. Als je even nadenkt kan je ook wel een paar installaties bedenken waarvoor dat zelfs noodzakelijk is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: het gaat niet om het stroom verbruik van de pomp. Het gaat zeg maar om het sluipverbruik van de ketel omdat hij 24 uur aan het netstroom gekoppeld zit. Ik kan daar in de zomer 1,7 kw aan stroom per week mee besparen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
43 kW kost ongeveer 10,-
Ga je hem steeds handmatig aan en uit zetten, dat doet ie waarschijnlijk steeds een controle.
Dat gaat o.a. even de brander aan. (ik weet niet of dat bij alle ketels zo is)
Vergelijk het maar met een lamp steeds kort aan en weer uit zetten, voor een lamp is dat niet goed. Voor een ketel vast ook niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een cv ketel en een lamp kun je niet echt met elkaar vergelijken.
Ik ben bang dat ik niet echt een voldaan antwoord ga krijgen op mijn vraag.
Misschien moet ik toch maar de installateur bellen maar ik vraag me af of ze me wel het naadje van de kous gaan vertellen.