Kun je metselen met betonklinkers?

Eeen muurtje metselen, of een heel huis, met bijvoorbeeld straatklinkers of halve trottoirtegels, in plaats van gebakken stenen. Zou dat gaan, en wat zijn de voor- en nadelen?

10 jaar geleden
27.2K

Het beste antwoord

Dat is perfect mogelijk maar dan heb je wel een heel zware muur. Dit vraagt dan ook een sterkere fundering (ondergrond). Voor het metselen zelf kan je zowel de normale metselspecie gebruiken, als de beton specie. Het is wel raadzaam om er compaktuna (benaming in Belgie) bij te voegen. Dit is een product dat de metselspecie waterdicht maakt en een klevende werking heeft bij het drogen.
Je kan ook tegellijm voor buiten gebruiken.
Als je specie maakt op basis van beton dan dan mag je er niet te veel water indoen, omdat beton zeer snel te vloeiebaar wordt. Bij gewone specie is het prettiger werken als je bij de specie enkele druppels zeep toevoegt. Je moet dan ook niet niet zoveel water toevoegen waardoor het droogproces sneller gaat en je meer lagen in 1 maal kunt leggen. Als het drogen te snel gaat is het dan voldoende om de muur te bevochtigen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is dat nu voor larie wat je hier verteld. Ik nodig je eens uit om mijn muren te komen omduwen. Ik spreek hier over een paar druppels en geen scheut zeep. De specieverbeteraars werken op het zelfde princiepe maar zijn veel duurder dan enkele druppels zeep.

Andere antwoorden (3)

In principe kan dat, nadeel is dat je maar paar laagjes per keer kunt doen. Ze zijn namelijk veel zwaarder dan metselstenen. Dus moet t eerst hard zijn voor je verder kan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ze zijn minder vlak en poreus weet niet of het cement en goed op hecht
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
geen probleem, wel zou ik een hechtingsemultie toevoegen aan de mortel en de mortel niet te dun maken. max 80cm metselen, laten uitharden en dan pas de volgende lagen.