Welk hout gebruik je best om een standaard picknicktafel te maken?

Geen exotische houtsoorten, gewoon oerdegelijk moet het zijn :-)
misschien ook tips ter behandeling (primer,verf,bescherming,...)
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

Ik zou voor steigerhout gaan. Het is relatief goedkoop, duurzaam (ook relatief, want het is geen hardhout), in lange lengtes te koop, standaard een mooie breedte van 18cm, decoratief en makkelijk te verwerken.
paulus811
10 jaar geleden
Steigerhout zou een goede optie zijn, en dan het kopse hout behandelen met een 2k randensealer om zuiging van intrekkend vocht te voorkomen. Daarna het hout 2 of 3 keer behandelen met een vochtregulerend verfsysteem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Van onze inheemse houtsoorten, is de Larix zeer geschikt.
Het is erg duurzaam en gaat erg lang mee, ook onbehandeld, er is echter vaak moeilijk aan te komen, dus zou je naar een houtzagerij moeten gaan.
Wat een stuk makkelijker verkrijgbaar is, is grenen hout, ook dit hout is duurzaam, wel wat minder dan larix.
Het hout behandelen met een goede, watergedragen beits voor buiten.
Maar het maakt eigenlijk niet zo veel uit, dat beitsen.
De plaatsen waar de schroeven/ spijkers door het hout heen gaan, zijn de plaatsen waar het hout het eerste gaat rotten en daar doe je met beits niets tegen.