zit er veel prijsverschil tussen kunstof en harthouten kozijnen?

Wij willen nieuwe kozijnen nemen, maar twijfelen eigenlijk of we kunstof of harthouten kozijnen moeten nemen.
Kan iemand mij de voordelen en nadelen vertellen en of er veel prijsverschil in zal zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Stel u laat uw huis renoveren en u plaatst nieuwe kunststof kozijnen. Voor een standaard woning moet u dan rekenen op een prijs van 15000 euro. Indien u kiest voor hout, dan komt u al snel op een prijs van 20.000 euro.

Kunststof kozijnen zijn na 30 jaar afgeschreven. Per jaar kost u dit dus gemiddeld (15.000 euro / 30 jaar) = +/- 500 euro aan afschrijving.

Houten kozijnen kunnen na 30 jaar vrijwel altijd nog gerepareerd worden. stel dat de houten kozijnen aan het eind van de 30 jaar voor nog 50% in goede staat zijn. De aanschafspijs is dan weliswaar 5000,- hoger, maar u hoeft dan maar de helft af te schrijven. Dit is dus 10.000 euro / 30 jaar = 330,- euro per jaar. U betaald voor kunststof kozijnen (over een periode van 30 jaar) dus elk jaar 170,- euro meer afschrijving ten opzichte van kunststof kozijnen. Na 30 jaar heeft u in dit voorbeeld voor kunststof kozijnen 5100 euro meer betaald dan voor houten kozijnen.

Het onderhoud

Ook een belangrijke factor met betrekking tot de kosten is het onderhoud van de kozijnen. Het is zonder meer waar dat kunststof kozijnen minder onderhoud nodig hebben dan houten kozijnen. Houten kozijnen moeten een keer in de 4 a 6 jaar geschilderd worden. Omdat de houten kozijnen steeds beter worden (de lak waarmee de kozijnen geschilderd worden is in de loop der tijd sterk verbeterd) is er veel minder onderhoud nodig dan 10 jaar geleden en dat scheelt uiteraard in de kosten. Ook is het zo dat kunststof kozijnen één keer in de zoveel tijd in de was gezet moeten worden, en schoongemaakt moeten worden.

Conclusie

Indien je de bovenstaande punten in ogenschouw neemt, dan kan je tot de conclusie komen dat kunststofkozijnen in de aanschaf wellicht goedkoper zijn, maar als je kijkt naar een periode van 30 jaar of langer, dat de houten kozijnen zichzelf terugverdienen. De voornaamste reden is dat houten kozijnen na 30 jaar nog gerepareerd kunnen worden en dus niet volledig afgeschreven hoeven te worden. Dit is van zo'n grote invloed dat het tegenwoordig vaak zo is (afhankelijk van de hout kwaliteit) dat houten kozijnen uiteindelijk goedkoper zijn dan kunststof kozijnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kunststof kozijnen zijn na 30 jaar afgeschreven, houten kozijen niet. Dan vraag ik me toch af waarom wij onze verrotte houten kozijnen vorig jaar hebben laten vervangen door kunststof terwijl mijn buren nog steeds hun originele kunststoffen kozijnen van bijna 30 jaar oud hebben... Ik heb het idee dat dit verhaal een beetje gekleurd is.
burgos
10 jaar geleden
Erg gekleurd,vast een fabrikant van houten kozijnen. Ha ha
Trouwens ik ben het er niet mee eens.