Ik heb een lichtarmatuur met drie lampen parallel. Gloeilampen branden normaal, maar spaarlampen geven geen licht. Hoe komt dit?

Waarom werkt een spaarlamp soms niet, als in EXACT dezelfde omstandigheden een gloeilamp wél werkt?
Situatie: armatuur met 3 lampen parallel aangesloten. Gloeilampen branden, maar spaarlampen vreemd genoeg niet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een spaarlamp heeft een platte onderkant een gewone lamp is die wat spitser dus in sommige armeturen maken ze geen contact . Had het zelfde in me woonkamer

Een spaarlamp heeft net als een tlbuis een soort opstart spanning nodig dat haalt ie blijkbaar niet probeer dit eens als test sluit 1 lamp aan die gaat als het goed is wel aan dan eentje er bij en dan nog eentje erbij als hij 3 keer de opstartspanning moet leveren lukt het niet eentje per keer lukt wel bedenk ook dat een spaarlamp geen gloeidraad is en dus een afstand moet overbruggen je armatuur is niet geschikt voor deze lampen

In parallel schakelen, wordt de stroom verdeelt onder de drie lampen. Dus iedere lamp krijgt eenderde van de stroom en zal ook maar eenderde licht geven. Een spaarlamp is eigenlijk een kleine T.L. lamp, die heeft een bepaalde spanning nodig om te starten. Dat doet de starter. Ga je spaarlampen in parallel zetten, dan is waarschijnlijk de opstartspanning niet voldoende en zie je geen licht.

Wat jou probleem is kan ik ook niet zeggen, zit er wel van te kijken dat je maar 221v. meet als de spanning ingeschakeld is, dit behoort 230 te zijn. Krijg het vermoedde dat jij je installatie is moet door laten meten, er kan in het netwerk een weerstand zijn die zoveel weerstand levert dat een SL lamp niet voldoend `stroom` krijgt als hij opstart (piekspanning).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100