Blanke lak, direct of pas als het droog is?

Wil een stuk zwart spuiten en daarna beschermen met blanke lak.
Moet ik die erop spuiten als de zwarte verf nog nat is of pas als de zwarte verf helemaal droog is?
Kan ik voor de zwarte basis beter mat of zijdeglans gebruiken!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
33.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laatste uitroepteken moet natuurlijk een vraagteken zijn'

Het beste antwoord

Je moet het zwart eerst goed laten drogen,wij als meubelfabriek houden minimaal 1 dag aan voor wij er een tweede laag opzetten.Je kan het zwart het beste mat houden,is sterker,en dan later de blanke lak er overheen,dat kan je natuurlijk in mat of glans doen,
Wel even tussen schuren met een heel fijn schuur papier.
Suc6 met de klus.
burgos
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het over hout gaat misschien, maar over bijvoorbeeld auto-carrosseriedelen NIET tussendoor schuren!!

Andere antwoorden (4)

Zeker in een spuitbus zitten veel oplosmiddelen om de verf dun te houden.
Ga je te vroeg je lak er op spuiten, dan zullen die oplosmiddelen van de lak ook min of meer de zwarte verf oplossen.
Dus maar eerst een dagje wachten.
Mat of zijdeglans gebruiken ligt aan je persoonlijke smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals hier eerder aangehaald moet u de eerste laag steeds goed laten uitharden want de producten van uw 2e laag gaan die eerste aantasten en daardoor kan men lelijke effecten bekomen die men niet meer kan wegwerken.

Maar waarom een beschermlaag met lak over uw zwarte laag ? Er bestaan zeer sterke verven waarmee u in één keer het beoogde effect kan bekomen en dus ook goedkoper.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst en vooral moet er geweten zijn welke lakken je gebruikt.Er is een hemelsbreed verschil in de uitvoeringen.Synthetisch, acryl, watergedragen acryl enz.Verschillende wachttijden dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien het hier over metaal of autolakken gaat dan ben ik het niet eens met mijn voorgangers. Wanneer we met blanke lak spuiten dan spuiten we die laag al binnen de 15 minuten na de vorige laklaag. Meestal voor de huidige 2 componenten lakken. Wanneer er te lang gewacht wordt dan is de hechting slechter en dient deze terug volledig fijn worden geschuurd.Tijdrovend en duur aan werkuren.