Hoe sluit ik een deurbel (met melodie) aan?

Wij hebben een Friedland deurbel (uit de jaren 70) met verschillende melodien. Na het opknappen van het huis (losmaken en opnieuw laten aansluiten door electrocien) doet hij het niet meer. Het mechanisme draait rond, als hij dan een electrobaan raakt hoor je de bel ook maar stop zodra de beldrukknop los wordt gelaten. Indien je de knop ingedrukt houdt gaat heel het melodie af. Hoe kan ik dit herstellen? Alles op google nagezocht maar kan het niet vinden. Mijn situatie bestaat uit een drukknop, Friedland Bel 12V en Friedland travo 12V.
Twee kabels, een grijze en een witte, beide met twee aders. Blauw en Rood. Afgekort, rood grijs (RG) en blauw grijs (BG). Rood wit (RW) en blauw wit (BW).
BG zit verbonden tussen de drukknop en bel.
RG zit verbonden tussen de drukknop en aan RW. RW zit verbonden aan de travo secundair.
BW zit verbonden tussen de travo en de bel.
Mijn inziens is dit dus juist. De bel werkt ook.. ik denk alleen dat ik iets moet hebben wat voeding voorziet aan de bel totdat de melodie afgelopen is.

Toegevoegd na 1 dag:
ik heb twee foto's bijgevoegd, de travo en de deurbel. Hoop dat het zo iets duidelijker wordt. Hoor graag van jullie.
@jackd: klopt alles is nu in een kring.. maar zowel de drukbel als ook de travo zitten nu toch op de bel aangesloten? Of bedoel je dat er nog een aansluiting bij moet worden geplaatst? En nee ik kan mijn bel niet vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Nu is alles in een kring aangesloten.
Maar trafo en drukknop horen op de bel aangesloten te worden.

Hoeveel aansluitpunten zitten er op de bel?
Heb je precies jouw bel op internet gevonden?

Altijd foto's maken hoe het zat, maar daar vertrouw je de elektricien in.
Kan je nu alsnog een foto maken van de aansluitpunten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil het ook graag weten, ben al half op weg met dit antwoord.
Halve plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi mechanisme. Met een kring bedoel ik dat de bel nu alleen stroom krijgt als de drukknop ingedrukt is. (dat is bij een standaard bel zoals het hoort) Deze hoort altijd stroom te krijgen.
De drukknop zet het mechanisme aan en het zet zichzelf weer uit als het een rondje heeft gemaakt. Hoe het aansloten hoort is lastig te zien:
Gokje:
Sluit de 2 draden die van de trafo komen aan op de twee linker contacten. (dan blijft de bel aan staan)
Sluit de drukknop aan op de twee contacten die nu verbonden zijn met de korte rode (of oranje?) draad.
(iets handiger is om de rode/oranje eerst aan 1 kant los te maken, dan de trafo aan te sluiten en dan de rode/oranje even tegen het contact aan te drukken. Met 1 kant los zou de bel het dus niet moeten doen) Dit is een gok, maar ook omdat dat draadje er zit en omdat het zou kunnen kloppen met de printplaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ps. Je kan mijn gok nog makkelijker testen;
Alleen 1 kant van het korte rood/oranje draadje los halen. Als het goed is doet de bel het dan niet meer als je de drukknop in drukt.

Andere antwoorden (1)

Google eens met 'Oude Friedland gong deurbel'.
Op de site van 'klusidee' zal u foto's en uitleg vinden om te leidingen aan te sluiten.
Succes.

Toegevoegd na 1 dag:
Hierbij een foto van wat ik vond op een doosje van Friedland.