Kan ik met stof behangen?

Kan ik mijn muren bekleden met stof zoals bijv. katoen of linnen? Zo ja, hoe kan ik dat het beste doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
brad goede reactie
Verder kan je geen "kale"stof op een muur plakken dan alleen van dat behang met zo'n stoffen uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als dit "illegaal" is, hoe zit het dan met hout op de muur, dat doen toch ook heel veel mensen? En veel behang is toch gewoon papier, of er zit linnen door heen geweven of jute? Of wat dacht je van posters op de muur of kranten. Dit zie je vaak zelfs in cafe's.. En als het niet mag omdat het brandbaar is, dan moet je ook denken om alles wat je in je huis hebt staan..

Het beste antwoord

het kan wel maar het zal niet mooi worden.

let ook op de ondergrond. deze moet helemaal egaal zijn en het liefst wit.

daarbij kan stof reageren op de lijm zodat je een hobbel bobbel effect krijgt.

daarbij drukt de lijm door de stof (zo niet breng je niet genoeg lijm op) lijm kan kleurloos zijn, maar door de lichtinval zie je altijd waar deze lijm zit, wat het gewenste effect kan verknallen (zonde van al het werk en materiaal/kosten)

spannen moet je altijd, en op een muur is dat verdraaid lastig.

voor kleine oppervlakken is het mooier om stof op panelen te bevestigen en ze met een tacker (...of hoe je het schrijft) vast te zetten aan de achterzijde.

wil je echt een mooi strak en egaal effect kies dan voor een behang wat hier dichtbij in de buurt komt (tegenwoordig hebben ze echt schitterend behang met allerlei structuren)

met stof zit je ook met de naden te klungelen (de maten van de stof icm met het oppervlak van de muur) naden werk je nooit glad en aansluitend weg helaas.

(had een tijd geleden al googlens een voordelige site gevonden met dit soort behang, mocht je aan behang denken ipv stof laat het dan even weten zodat ik kan zoeken of ik het nog terug kan vinden en je een linkje kan sturen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meest duidelijk antwoord met onderbouwing waarom zoiets wel/niet kan.

Andere antwoorden (2)

Om met stof te behangen gebruik je de speciale "Perfax vinyltextiellijm".
Voor een goed resultaat is het belangrijk:
Ondergrond moet droog, vast, strak en vlak, schoon, vet- stof- en roestvrij zijn.
De juiste gebruiksaanwijzing staat op of in de verpakking. Veel plezier ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit wordt een grote kledderzooi daar de lijm dwars door de stof heen trekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net als vliesbehang moet je de muur instrijken en niet de stof zelf.
Waarom ga je niet gewoon naar de Gamma en laat je voorlichten?
Lap stof aan bovenkant aan een (dun) latje lijmen of nieten. Lat (met de stof) bovenaan de muur bevestigen, stof strak spannen, aan de onderkant de stof aan de plint vastmaken en de plint aan de muur bevestigen.