Zijn dit draagmuren?

Aan de bouwtekeningen van de begane grond van ons huis te zien lijken de binnenmuren niet dragend. Echter zijn deze muren wel gefundeerd. Kan iemand mij vertellen of het hier draagmuren betreft? de muren zijn +/- 5 tot 10 cm dik.
(het gaat om de dikgedrukte zwarte binnenmuren tussen de keuken en de eethoek, en de muren van de speelkamer...

Toegevoegd na 12 uur:
Hierbij de plattegrond van de bovenverdieping.
Op de dwarsdoorsnede is een betonvloer van 20 cm dik te zien...

Toegevoegd na 12 uur:
excuses, ik kan geen nieuwe foto afbeelding toevoegen.
op de plattegrond van de bovenetage staan geen muren bovenop de muren van de begane rond. echter wel 10 tot 30 cm ernaast...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

Je 1e tekening geeft voor alle binnenmuren 10 cm dikte, niet dragende muren zijn meestal dunner.
Dat een deel gefundeerd is is niet voor niks, dit zijn waarschijnlijk dragende muren, maar de fundering zou ook voor de vloer kunnen zijn.

Heb je ook een tekening van de 1e verdieping? Muren daar zullen op de dragende muren staan. Waarschijnlijk zijn er ook tekeningen waar constructies op staan.

ps. Een draagmuur herkennen is niet moeilijk, zeker weten dat een muur geen draagmuur is is lastiger.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je wat aan, die muren waar de platen op rusten zijn zeker draagmuren en die zullen ook overeenkomen met de fundering. Muren die evenwijdig met de platen lopen en geen muren er bovenop hebben staan en geen steunbalk erop hebben liggen, zullen geen draagmuren zijn. (maar ik ben niet verantwoordelijk!)
Dat hangt af van de constructie van het plafond en het type bouw van de woning. Ook is het van belang om te weten wat op de boven verdieping is. Aan de tekening te zien zijn het in jullie woning dragende muren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
het lijkt er op dat het geen dragende muren zijn, maar met dit soort zaken is het beter een deskundige te laten kijken, als af te gaan op het goedbedoelde advies van buiten standers.
het zou een drama worden, als bij het slopen blijkt dat het wel dragende muren zijn.
vrees dat het leed dan niet te overzien is.

dus ; zeker deskundige ter plekke laten beoordelen wat wel en niet mogelijk is.

goede bouwkundige; Ton van den Berg , te Laren ( N-H )

http://www.bouwkundigadviestvdb.nl/index.html

succes, nussie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is niet te zeggen zonder dat je weet hoe de steunbalken van het plafond lopen,
Men kan de balken van buitenmuur tot buitenmuur gelegd hebben maar men kan ook gebruik gemaakt hebben van de binnenmuren, Al vind ik steunmuren van 10 cm aan de dunne kant, Als je niet echt zeker bent laat er dan iemand naar kijken die er iets van afweet, Een plafond dat naar beneden komt omdat je een muur wegneemt is geen lachertje, Dit kan heel je huis onbewoonbaar maken met alle kosten vandien en hopen dat er geen doden of gewonden vallen
Robby BB