Kan ik een zwaardere stop in de stoppenkast zetten?

Een beetje lastig te verwoorden daarom een uitleg verhaal.

In mijn nieuwe huis heb ik een stop van 6 amp. in de stoppenkast zitten. Deze was voorheen van de bel. Omdat ik mijn fornuis op een eigen groep wil hebben wil ik deze 6 amp. groep of stop vervangen door een hoger amp. Is dit zo maar mogelijk?

Zo ja hoe kan ik dit doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Zwaardere stop erin is geen probleem maar de rest van de bedrading naar je fornuis moet zwaar genoeg zijn als je brand krijgt jan de verzekering heel moeilijk doen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee dat is niet zomaar mogelijk, dat mag alleen een instalateur voor je doen ,deze meet dan de bedrading,en de instalatie door als deze het hogere amperage aankunnen hoeft het geen probleem te zijn. maar dan komt nog dat de belgroep niet in de keuken uit zal komen.dus moeten er toch kabels gelegd worden die dan een eigen zekering krijgen van voldoende amperage.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat mag je wel zelf doen, als je weet, wat je moet doen.
Voor een fornuis moet je een fornuiskast met een hoofdschakelaar en twee 16 ampère zekeringen toevoegen. Het fornuis moet met een 5-aderige kabel aangesloten worden met behulp van een perilex stekker. In nieuwbouw vanaf de jaren 60 is vaak een leiding aanwezig, waar vijf draden in getrokken kunnen worden. De doos is achter de plaats voor het fornuis te vinden. Al met al: een klus voor een installateur, die dan ook meteen een aardlekschakelaar aan kan brengen.