Waar kan ik ongebluste kalk kopen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
14.6K
burgos
10 jaar geleden
je gaat toch niet moorden??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee ik ga koken..
Amadea
10 jaar geleden
Moet de vraag dan niet bij Eten& Drinken staan, in plaats van bij Doe-Het-Zelf?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien. Alleen ben ik in Nederland nog nooit een recept tegengekomen waarin ongebluste kalk gebruikt wordt. Volgens mij gebruikt men ze hier alleen voor in de bouw.
Amadea
10 jaar geleden
Oh, ik meende dat het ging om rabarber koken. Maar dat is blijkbaar ander spul wat ze daarbij gebruiken. Je schrijft hierboven toch koken?!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het over koken ja :)
Er zijn idd mensen die een stukje krijt gebruiken bij het bereiden van rabarber, weet alleen niet waarvoor het dient, Zelf heb ik ongebluste kalk nodig voor het bereiden van een pompoen dessert.
Amadea
10 jaar geleden
@Burgos, lees ter geruststelling dit maar eens: http://www.kijkmagazine.nl/nieuws/wat-doet-ongebluste-kalk-met-een-lijk/
burgos
10 jaar geleden
Nou zeg,dat wist ik niet,dan zet ik het maar uit m,n hoofd. Ha ha
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik dacht ook meteen dat je een lijk kwijt moest.... ;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De naam kalk wordt gebruikt voor calcium oxide, ongebluste kalk, alleen bij chemicalien handel te koop, zeer agressief. Voor calcium hydroxide, natte kalk, bij de bouwmaterialen handel te koop. Voor calcium carbonaat, krijt, bij de drogist te koop om rabarber minder zuur te maken.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ze hebben het wel gebruikt in kamp Amersfoort in de massa graven. Dat weet ik omdat ik daar ooit een docu over heb moeten maken.

Antwoorden (3)

ongebluste kalk CaO doe het zelf zaak (bij cement)
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de Fixet en Boerenbond hadden ze het niet, ook konden ze me niet vertellen waar ik het wel kan kopen,
Misschien dat ze het dan bij de grotere doe het zelf zaken wel hebben dan...Bedankt voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de Fixet en Boerenbond hadden ze het niet, ook konden ze me niet vertellen waar ik het wel kan kopen,
Misschien dat ze het dan bij de grotere doe het zelf zaken wel hebben dan...Bedankt voor je antwoord
fremar
10 jaar geleden
Wist ook niet dat het zo moeilijk te vinden is,in elk geval na lang googlen niets gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, heb ook eerst lang zitten googlen.
Bedankt voor de moeite nogmaals.
Ik heb een keer gehoord dat sommige drogisterijen het ook verkopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ok ga ik morgen even bij de Kruidvat en Etos kijken of ze het daar verkopen. Bedankt voor je antwoord ook.
Toen ik eenmaal gevonden had dat het officieel Calciumhydroxide heet, en E-nummer 529 heeft, kon ik ook vinden waar het te koop is. Bijvoorbeeld bij http://www.wapwinkel.com/calciumhydroxide.html of http://azarius.nl/smartshop/herbs/dried_herbs/lime_edible/

P.s. Het oxaalzuur van rabarber wordt geneutraliseerd door kalk. Om die reden wordt/werd dat gebruikt.
Amadea