Kun je een PVC buis gebruiken om geluidsoverlast tegen te gaan bij het ventileren van je slaapkamer?

Ik wil actieve ventilatie in mijn gevel plaatsen. Daarbij maak ik een ventilator, voorzien van een rooster, in de buitengevel en een gat richting de binnenwand. Als ik gewoon een rechtstreekse verbinding maak komt er ook veel geluid mee. Kan ik het gat van de buitengevel bijvoorbeeld 2 meter lager zetten dan het gat in de binnenwand en de gaten met elkaar verbinden via een PVC buis? Helpt dat? Iemand zei dat de PVC misschien juist geluid gaat versterken.

Toegevoegd na 59 minuten:
De muur is nu compleet open. Ik kan overal bij en heb geen beperkingen in waar de buis heen loopt etc. Ik wil twee ventilators maken, twee buizen van een meter vertikaal door de gevel laten lopen en op beize buizen 2 bochtjes, één naar binnen en één naar buiten. Ik heb alle materialen al.

Toegevoegd na 1 uur:
Het geluid van de ventilators en de stromende lucht is geen probleem, zelfs wenselijk. Het gaat om het geluid van buiten, met name het kind van de buren die op zondag ochtend graag krijst in de tuin. Mijn gevel is zeer goed geisoleert en ik heb bijna geen geluid van buiten, dat wil ik dus niet kwijtraken!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En hoe wou je een buis met bochten in je spouw krijgen??? Dan moet je haast de hele muur slopen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag aangepast
Cryofiel
10 jaar geleden
Stromende lucht maakt ook geluid, met name wanneer er werverlingen optreden. Juist door bochten te maken krijg je extra wervelingen. Je hoort dan misschien (!) minder ventilatorgeluid, maar meer luchtgeluid.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vraag aangepast. Toch wil ik even opmerken dat de reacties niet gaan over de essentie van de vraag. Deze is namelijk: helpt het verplaatsen van de ventilatie over 2 meter bij geluidsisolatie of is het hetzelfde als wanneer ik een recht gat in de gevel zou hebben?
Cryofiel
10 jaar geleden
Het geluid van stromende lucht wordt door de meeste mensen als minder storend ervaren dan het geluid van een draaiende ventilator. Veel mensen vinden het geluid van stromende lucht zelfs rustgevend. Dat je meer luchtgeluid krijgt door bochten in de buis is dus geen probleem, zolang daar maar méér demping van het ventilatorgeluid tegenover staat. Of twee meter daar voldoende voor is, durf ik niet te zeggen. Wat wel kan helpen is een filter in de buis aan te brengen tussen ventilator en slaapkamer. Denk aan zo'n filter van uitermate poreus schuimstof - ik weet helaas niet hoe dat materiaal heet. Zorg er dan wel voor dat je het filter regelmatig kunt vervangen, Je moet dus tot in lengte van jaren aan extra filterstof kunnen komen, en je moet er makkelijk bijkunnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hi Cryofiel.
Bedankt voor je tweede reactie en de tijd die je voor mij gebruikt. Ook het geluid van de ventilator is niet erg. Het gaat om het geluid van buiten, wat normaal gesproken tegengehouden wordt door de isolatie maar vrijbaan zou hebben met een gat in de gevel. Helpt een buis daarbij?
Cryofiel
10 jaar geleden
Ja, een buis helpt, maar *hoeveel* het helpt durf ik niet te voorspellen. Hoe langer de buis, hoe meer demping. In dit geval helpen bochten zelfs om het geluid extra te dempen. Het genoemde luchtfilter helpt natuurlijk ook. Verder zal een smallere buis vooral de lage tonen meer dempen dan een bredere buis. Maar hoe smaller de buis, hoe hoger de vereiste stroomsnelheid, hoe hoger ook de luchtweerstand van de buis, en hoe meer luchtgeruis je krijgt. Verder heb je niet alleen de overdracht via geluidsgolven in de lucht in de buis, maar ook de directe overdracht via de buis zelf. Die kun je flink dempen door geen buis-uit-één-stuk te nemen, maar een flexibel stuk te plaatsen. Tot slot kun je de richting nog kiezen. Gebruikelijk is lucht van buiten naar binnen te verplaatsen. Je krijgt dan in de slaapkamer direct frisse lucht van buiten. Nadeel kan zijn dat je ook de stank van het houtvuur van de buren direct je slaapkamer in blaast. Alternatief is de lucht juist vanuit de slaapkamer naar buiten te verplaatsen. Dit geeft veel minder geluid: zowel de ventilator als de geluiden van buiten zullen veel minder doorklinken. Hetzelfde geldt zelfs voor het geluid van de bewegende lucht. Als je dit doet, zal de lucht die uit de slaapkamer wordt verwijderd, vanuit het huis worden aangevuld. De totale luchtverplaatsing (luchtverversing) in kuub per uur is dan gelijk, de lucht komt alleen ergens anders vandaan. Als het huis warmer is dan de slaapkamer, als er wordt gerookt, als je veel kookgeuren produceert, of als er veel vocht in huis is vanwege koken of douchen, is dit een minder goede keuze.

Het beste antwoord

Het probleem is dat de buis zelf ook een resonantiefrequentie heeft en dat kan ook geluidsoverlast veroorzaken. Er zijn dempers in de handel die je in je buis kunt zetten, die voorkomen hinderlijke geluiden.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alle reacties en antwoorden bij elkaar hebben me het volgende geleerd: er kleven te veel nadelen aan het plan. De opties zijn wat mij betreft: Een direct gat in de gevel met wat, in het gat te plaatsen, isolatiemateriaal als de ventilators uit staan OF een flexibele (zo'n opvouwbaar ding) folie-buis met een aardedraad. Deze resoneert niet mee en kan geaard worden.

Andere antwoorden (1)

Het geluid zal niet versterkt worden door de buizen, zeker niet als je een beweegbare koppeling gebruikt tussen de ventilator en de buis (rubber mof).

Er is wel een ander groot gevaar, door de langsstromende lucht kan er statische elektriciteit worden opgewekt met de kans op vonk vorming en brand, de buis dient dan ook geaard te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Het aarden van een isolator is zinloos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het over de pvc buis waar de lucht doorheen stroomt
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik ook. PVC is een isolator. Die kun je niet aarden. Stel dat je op één plek een aarddraad bevestigt. Dan kan zich een centimeter naast die plek al een elektrische potentiaal opbouwen. Die spanning zal niet wegvloeien via de aarddraad, want er zit een stuk isolerend PVC tussen die plek en de aarddraad. Mocht de spanning hoger worden dan de doorslagspanning van de lucht, dan zal vonkoverslag optreden tussen die plek en de aarddraad. Mocht je de hele buitenkant van de buis omwikkelen met metaalfolie, dan kan zich aan de binnenkant lading ophopen. Mocht je zowel de buitenkant als de binnenkant van de buis omwikkelen met metaalfolie, dan kun je het PVC net zo goed weglaten en direct een aluminium buis nemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hebt gelijk. Een aluminiumbuis is veiliger. Bedankt Cryo