Waarom moet je een schroef naar rechts draaien om hem vast te zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
37.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Leftie loosy, righty tighty...;-P
Castle
10 jaar geleden
DROL ..... Dicht Rechts Open Links :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Anders draai je hem los.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is niet altijd zo, er bstaan (of bestonden) (engelse) schroeven met linkse draad, die draai je dus naar links vast. Vooral bij oldtimers kom je die nog wel eens tegen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En bij de trappers van je fiets, draait de een naar links vast, en de ander naar rechts. anders zou je de hele tijd met fietsen één trapper losdraaien.

Antwoorden (3)

Dat is eigenlijk een soort universele afspraak. Er zijn wel schroeven die je naar links moet draaien, maar dat zijn er niet veel. Dat is handig, want je weet (bijna) altijd dat je schroef naar links moet om los te draaien en naar rechts moet om vast te draaien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kwestie van conventie, het schroefdraad op de meeste schroeven is zo gevormd dat bij rechtsom draaien de schroef het materiaal ingetrokken wordt en bij linksom draaien eruit wordt geduwd.

Het is natuurlijk praktisch om hier een conventie voor te hebben zodat je niet iedere schroef eerst moet proberen voordat je weet welke kan je op moet draaien, daarnaast is het ook zo dat je meer kracht kunt zetten als je je pols naar buiten draait dan wanneer je naar binnen draait: als je dus met je rechterhand een schroef rechtsom draait kun je meer kracht zetten dan linksom. Dit is vervelend voor linkshandigen, maar het alternatief is speciale linkshandige schroeven produceren en dat is niet rendabel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
klopt, voor rechtshandigen is het makkelijker. Linkshandigen zijn weer beter in schroeven losdraaien ;-)
Omdat de klok ook die richting uitgaat, dus je kunt aangeven "met de klok mee" draaien.