Iets met zuur lijkt me inderdaad de beste oplossing maar heeft geen blijvend effect. Die aanslag gaat wel weg maar komt ook net zo vrolijk weer terug. Je neemt de oorzaak immers niet weg.
Als je de koperkleur daarna wilt behouden kun kiezen voor overlakken met blanke lak, maar ik zie daar geen heil in. Dat gaat volgens mij niet houden.

Gronden met geschikte grondverf en daarna verven in de kleur die je wilt gaat beter werken. Ik weet niet van het bestaan van blanke (doorzichtige) grondverf, maar kan het mis hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarom zou je dat willen? Dit is een natuurlijke reactie van koper wanneer het lange tijd in een vochtige omgeving is geweest, of de leidingen "zweten" bij de koppelingen en op het koper vormt zich een oxidelaag...

Koper heeft net als aluminium oxide een beschermend/dicht laagje op het metaal waardoor het niet verder rot zoals bij ijzer

Ik zou bijv een anti kalkmiddel gebruiken, dit met een doek invrijven even laten inwerken en afpoetsen/afspoelen.
Of je gebruikt wat azijnzuur of een mengsel van azijn met zout
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat groen kan u makkelijk verwijderen met een antimos middel zoals in de tuin gebruikt wordt om paden te ontmossen.
Bleekwater is ook een perfect middel maar met antimos komt het zo snel niet terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joh, in principe zou ik zeggen: lekker laten zitten (net als vele voorgangers al), maar als je het echt lelijk vind: weghalen met bijv azijn, goed naspoelen en afdrogen en dan met een blanke MACHINE-lak of AUTO-lak schilderen of spuiten. Alleen deze soort lakken bijten zich goed IN het metaal, andere soorten vallen er op den duur echt weer af.