Mijn houten pingpongtafel is per ongeluk door regen nat geworden en nu zitten er bulten op. Wat kan ik doen om dit weg te halen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Hangt geheel af van het matteriaal van de pingpong tafel maar over het algemeen zijn ze tegenwoordig van een geperste houtsoort zoals MDF deze krijg vrij makkelijk last van vocht blaasjes. Bij een wedstrijd tafel betekenen deze oneffen heden dat hij niet meer gebruikt mag/kan worden maar voor een consument maakt een egale compressie-elasticiteid niet echt uit (oude vochtplek is zachter dus stuiterd minder)

Wat te doen: informeer naar het matteriaal van de tafel. Geperst hout kan worden terug geschuurd maar de behandelde plekken zullen opnieuw ge-impregneerd moeten worden na het schuren. Schuren maakt de vezels los en vocht komt anders nog makkelijker het hout binnen. Ook is een pingpong tafel afgewerkt met een relatief ruwe laag van vaak een epoxy met granulaat wederom bij een wedstrijd tafel moet deze een bepaalde ruw/gladheid hebben voor de vertaling van effect. Voor consumenten meet dat wat minder nauw heeft u geen mogelijkheid een goede vervangende lak te vinden dan help wat extreem fijn vogelzand toevoegen bij vernis.

Mijn oplossing voor consumenten tafels;

1.) Schuur de behandelende plek of gehele tafel en bij deuken wat vloeibaar hout gebruiken
2.) primer laag: 2 lagen impregneer lak voor hout (in groen or blauw);
3.) markeer de lijnen met witte emaille of glans lak;
4.) Bovenlaag: 2 lagen transparant vernis parket lak voor de stroefheid (of normale lak met extreem fijn vogelzand)

Hoop dat dit je op weg helpt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ maar een gemiddelde tafel zou 2e hands wel eens goedkoper kunnen zijn dan alles wat je nodig hebt om dit te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me bij allebei aan. Met veel werk kan je hem weer netjes krijgen, en dan kun je het beste de methode van DamianT gebruiken, maar een wedstrijdtafel wordt het niet meer, een tweedehandse is beter en goedkoper.

Andere antwoorden (2)

Mijn oplossing: gewoon de gehele pingpongtafel naar de stort brengen, dan heb je er ook geen last meer van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+
De balletjes vliegen echt alle kanten uit op zo'n hobbeltafel. Is niet meer op te spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan lijkt het meer op golf, met al die opstakels
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helaas gooit men tegenwoordig alles weg. Dit is niet alleen zonde want vaak kan iets met wat liefde weer in bijna nieuwstaat worden gebracht maar is ook zeer schadelijk voor het millieu. MDF bevat naast lijmstof vaan ook Arsenicum voor de impregnatie en deze zware metaal soort vermengt graag met grondwater. Weggooien zou een uiterste moeten zijn niet de instap. Een goede tafel is ook nog eens zeer prijzig. Een likje verf van 30-50 en 5 euro schuurpapier kan een tafel van 1200 euro nieuw leven inblazen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Succes met het opknappen van de tafel.
Bordensteker
9 jaar geleden
Pas met pingping wordt het ooit weer pingpong!
Dat is erg lastig weer mooi vlak te krijgen, je blijft de plekken meestal zien en kleine randjes zullen de bal naar de verkeerde kant sturen.
Je kunt allerlei vulmiddelen gebruiken maar het blijft lastig.
Je kunt ook de bobbels wegsteken en de tafel eerst goed laten drogen, daarna lijm je er een Trespa (duur) of een triplex (goedkoop) plaat op, met Trespa ben je (behalve de lijnen) in een keer klaar, triplex zul je moeten grondverven en schuren, net zolang dat je een vlak geheel hebt.
Je moet je wel afvragen of dit allemaal veel zin heeft, een consumententafel is niet zo heel duur, voor professionele tafel kun je hem in ieder geval niet meer gebruiken.