Ik ga de douchemuren tegelen. Hoe minimaliseer ik het dof worden vd tegels en vies worden vd voegen?

Wat is de handigste aanpak?
Wat zijn de beste plak/voegmaterialen?
Waar moet ik op letten bij de aanschaf van de tegels?

Bij deze klus ga ik voor de beste kwaliteit en niet voor de laagste prijs. Behalve dan dat ik het zelf ga doen ipv een vakman/vrouw ;-)

Toegevoegd na 8 minuten:
PS: De ondergrond is voor een deel het kale stucwerk en deels stuc met matte lakverf erop.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Het punt is dat er zo ontzettend veel is, dat er eigenlijk geen goed eenduidig advies te geven is. Het blijft een kwestie van persoonlijke voorkeur en smaak.
Er zijn bijvoorbeeld al vijf zeer goede en betrouwbare tegellijm fabrikanten: Foby, Schönox, Mapei, Eurocol en Omnicol.
En ook voegsel is er in diverse soorten, merken en kleuren.

Ga bij verschillende bouwmarkten langs en laat je adviseren.
Neem bij de verschillende bouwmarkten de handige "kluswijzers" mee die over tegels zetten gaan.
Ga bij de tegelhandel langs, kijk wat je mooi vind en laat je adviseren over de verschillende kwaliteiten tegels.
Kijk de instructiefilms op YouTube. Ik heb er een bijgevoegd.

De handigste aanpak, hoe kan je tegelen. Hier staan handige tips, zoals deze:
Aan de onder- en bovenkanten vanhet tegelwerk moet je een voeg van0,6 cm aanhouden. De voeg tussen de tegels is 0,3 cm. Je houdt dan een ruimte over van 220 - 200 (11x15) -3,9 ((2x0,6)+(9x0,3)) = 16,1 cm.

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/15831-hoe-kan-je-tegelen.html

Nog meer informatie:
http://www.mijnkluswijzer.nl/index.asp?pa_id=58
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In belgie, in nederland ken ik de naam niet, verkoopt men compaktuna.
Dat is een soort van vloeibare kunststof die na uitharding mortel en beton een extra hechting en waterdichtheid geven. Dit produkt gebruik ik om tussen de specie van het voegsel te doen. Dit geeft uw voegen extra stevigheid, waterdichtheid en het is makkelijker om uw voegen te reinigen. Wel niet te lang laten drogen want anders gaat het zeer moeilijk van uw tegels af.
Het dof worden van uw tegels heeft te maken met de kalk. Dit hangt ook van het soort tegels af. Na het douchen het water van de tegels verwijderen en anders ontkalken met azijn.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+, zeer goed product in Nederland ook onder deze naam verkrijgbaar.
Als de voegen bijna uitgehard zijn kan u met een DROGE doek gelijk proper wrijven.