Als je gaat behangen; is het beter om de muur in te smeren, of het papier ? (Met normaal papier)

Toegevoegd na 10 minuten:
Wat maakt het dan uitt; het grondpapier moet toch ook inweken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op elke behangrol staat mbv symbolen hoe je het moet verwerken. Zie:
http://www.schildersbedrijf.com/behang5.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat maakt alles uit. Je kunt op het etiket op de rol zien welke methode je moet gebruiken. Wijk daar niet van af, want het resultaat zal anders belabberd zijn.
Bron: ondervinding ;-)

Het beste antwoord

Met normaal papier is het beter om het op het papier te smeren en even in te laten weken. Als je dan de muur insmeert, trekt het behang niet mooi glad en houd je bobbels.
Maar sinds wij een keer behang hebben gebruikt dat je op de ingesmeerde muur moest plakken, zijn we helemaal om. Dat behangt veeeeeeel lekkerder! Een typisch geval van "het kost een paas centen, maar dan heb je ook wat."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Met gewoon behang moet je het behang insmeren en een paar minuten laten intrekken.
Pas dan op de muur plakken.
Er zijn bepaalde soorten behang waarbij je de muur insmeert i.p.v. het behang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan inmiddels wel technieken om het op de muur te smeren Roll-on van Perfax.

Echter zou ik dit niet zondermeer met elk behang doen.
Verstandig eerst advies in te winnen bij de behangverkoper.
Frimu2
12 jaar geleden
Lijm op het behang, in laten trekken, paar minuten, omdat het behang nog uitzet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij behang met een papieren rug smeer je (bijna) altijd het behang in. De lijmdikte stem je af op de kwaliteit / dikte van het behang en de lijm meng je zoals op de verpakking aangegeven.
Vervolgens sla de met lijm ingesmeerde banen behang dubbel / dicht en houd je de voorgeschreven inweektijd aan.
De inweektijd is nodig om het behang voldoende te laten uitzetten (niet te veel, niet te weinig), zodat het behang bij/na droging op de muur mooi strak trekt.
Een te lange inweektijd kan open naden tussen de banen onderling geven, een te korte inweektijd boomschorsachtige blazen, die niet meer wegtrekken. (niet te verwarren met luchtblazen die zich tijdens de droging in het behang aftekenen tengevolge van luchtinsluiting in de muur)
Het verschil tussen behang dat wel of niet ingesmeerd moet worden zit puur in de rek en de krimp van de verschillende behangsoorten en de samenstelling van de rug van het behang.
De muren een dag van te voren voorlijmen met verdunde behangerslijm kan nooit kwaad en is altijd gunstig om de zuiging van de ondergrond / muur op te heffen, zodat het behangen uiteindelijk makkelijker verloopt.