hoe kan je schapenvacht reinigen?

ik heb een leren jas met een dikke echt schapenwollen voering.
Door veel de jas te dragen ontstond er een transpiatatiegeur bij de okels.
Nu; een jaar later, ik de jas weer wil gebruiken, ruik ik de geur niet meer. Ik was van om het weer te gebruiken na een professionele reiniging.
Aangezien dit vrij prijzig is, en ik de geur nu een jaar niet meer ruik, is het dan nog wel nodig?
Ik heb gelezen dat wolvezels bacterien afbreken, zou dit wellicht het geval zijn bij mijn jas, dat ik het een jaar later niet meer ruik? Houd dit in dat het weer schoon kan zijn na lang genoeg luchten?
Ik wil graag weten of ik desnoods met een biologische zeep kan reinigen als ik een klein sopje maak, zonder dat het sterk reageert op geur of het wol of leer aantast. Of dat er andere middelen zijn, of, dat het inderdaad niet gereinigd hoeft te worden..
Ik heb de jas nu bijv. 2 dagen buiten gehangen met de vorst.. Geen idee of dit allemaal werkt dus ik hoor graag ervaringen en tips! Mvg,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

draai de jas binnenste buiten en leg de vacht een half uurtje op verse sneeuw, zorg wel dat de hele vacht met de sneeuw in aanraking komt,draai het anders om zodat de andere kant ook met de sneeuw in aanraking komt
Het vuil trekt in de sneeuw en hij is weer heerlijk fris ,is er een zacht zonnetje ,laat het
in het zonnetje drogen, of op zolder of in koele kamer waar geen verwarming brand
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima tip, hoe ik altijd heb gehoord dat dit in vers gevallen sneeuw moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal goed, doe ik al jaren en werkt prima. +