Welke mengkleur kan ik aan mijn muurverf toevoegen om deze minder grijs te maken?

Onlangs heb ik 30 liter Flexa muurverf gekocht (aanbieding!) in de kleur RAL9001. In de kleurenwaaier leek deze kleur mooi creme/lichtgelig, maar in werkelijkheid is hij witter. Ik vind de kleur te wit / te grauw op de muren van onze stijlvolle, klassieke woonboerderij. Op aanraden van de bouwmarktmedewerker heb ik mengpasta toegevoegd in de kleur okergeel en de kleur vind ik nu inderdaad veel mooier: hij is wat romiger en geliger. Toch zit er mijns inziens nog steeds een beetje een grauwe, grijzige gloed in de kleur (al is dit wel wat minder). Kan ik deze grijzige gloed verminderen door bijvoorbeeld een paar druppels van een andere kleur mengpasta toe te voegen? Zo ja, welke kleur heb ik dan nodig, rood of misschien bruin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga terug naar de bouwmarkt en laat je daar nogmaals adviseren , daar ben je goed geholpen, zoek dezelfde medewerker en vraag deze nogmaals om advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat je weer gaat mengen kun je sowieso beter eerst uitzoeken hoe de kleur eruit ziet nadat de verf is opgedroogd. Dat kan namelijk best verschillen met de natte verf.

Het beste antwoord

Rood is een goed idee, alleen heel hard oppassen.Beetje bij beetje, en stalen nemen, die elk toch een half uurtje op kamertemperatuur moeten drogen.Je kan er geel aan toevoegen, maar door het grijze er in zou je het groeniger maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Uiteindelijk heb ik, verdeeld over 30 liter, twee tubes okergeel toegevoegd, één tube donkerbruin en een kwart tube rood. Het resultaat is prachtig geworden: een heel warme kleur romig wit!