Ze noemen het "koud vuur". Maar hoe heet is een vonkje?

Hoe heet is een vonkje? (van bijvoorbeeld een haakse slijper) Ze noemen het koud vuur, maar je kan je er wel degelijk aan verbranden. Noemen ze het koud vuur omdat een vonkje zo snel uitgaat en je het dan nauwelijks voelt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

Het is beslist niet koud, ik schat aan de kleur ergens tussen de 1000 en 1100 graden. De massa van een enkel deeltje is zo klein dat het zijn temperatuur snel verliest en daar komt die uitdrukking vandaan, maar met een gerichte aanhoudende straal kun je zelfs wel een houten plank in brand zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Aangezien het vonkje een gloeiend deeltje ijzer is en ijzer pas bij 900 graden gaat gloeien kun je ervanuit gaan dat het vonkje minimaal 900 graden is dit is dan ook de reden dat het meteen vastbakt in glas etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vonkje is heel heet, maar het volume is zeer klein, dus je voelt het niet omdat het in een milliseconde afkoelt... Maar is heel heet, 1000° kan het best zijn, het is zojuist gestold ijzer...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vonken die van een metalen voorwerp in een haakse slijper afkomen zijn ontladingen. Het lijkt me dan ook dat de temperatuur van die vonken het best te vergelijken is met die van een vonkverspaningsmachine. Bij vonkverspanen worden temperaturen van 7000 K tot 20000 K gerapporteerd...

Dus ze zijn best wel heet.!