Dik papier (280 grams) breekt bij het vouwen (bij de vouwlijn). Hoe kan ik dit voorkomen of welk hulpmiddel kan ik gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Je kunt dit voorkomen als je met de hulpmiddelen liniaal en (stanley)mesje alvast een sneetje in het papier maakt.

Je snijdt over de hele vouwlijn. Dus heel vooorzichtig, het papier hoeft niet door de helft, er moet alleen even een 'voorzetje' voor de vouw gemaakt worden.
Je kunt het papier daarna vouwen zonder dat er zo'n (lelijke,vervelende) breeklijn komt!
Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Geen stanleymesje, dan snij je het papier direct door. Maar een bot mes, of de smalle binnenzijde van een schaar gebruiken.
Je kunt ook de vouwlijn 'snijden' met de botte kant van een schaar, langs een liniaal te trekken, zodat er een gleufje ontstaat (dit heet een rillijn). Als de mogelijkheid bestaat is het ook handig om te kijken of je de vouw 180 graden kunt draaien (kan meestal niet i.v.m. formaat). Papier heeft een z.g. looprichting (veroorzaak bij de fabricage). Als de vouw met de looprichting meeloopt laat het papier zich gemakkelijker vouwen dan haaks op de looprichting.