Met welke verf kan ik dakbeschot van nieuwbouwhuis behandelen?

Dit ivm bouwvocht en mogelijk schimmelvorming. Wij zien door de bomen het bos niet meer; ademende verf, vochtregulerend? Het dakbeschot is binnen afgewerkt met multiplex platen. Of helemaal geen verf..

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
binnenzijde of buitenzijde? Aan de buitenkant liggen de pannen er meestal al op, aan de binnenkant is het droog. Verf is aan buiten kant niet nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tikfout:
aan beide kanten niet nodig.
(dus ook niet aan de binnenkant)
Ivana
8 jaar geleden
Ramen open, zodat het bouwvocht weg kan. Dat duurt even en hoort erbij. Moet tijdelijk zijn als het goed is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er nog zoveel bouwvocht in je woning zit zou ik er een bouwdroger inzetten om het eruit te halen. Dakbeschot hoort niet behandeld te (hoeven) worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Met dit weer ramen open is geen goed idee.
Verwarming aan en ventileren. Bouwdroger kan maar die verbruiken veel energie en drogen kan ook te snel gaan.

Het beste antwoord

Om met het laatste alternatief dat je noemt te beginnen: dat lijkt me het beste, althans voorlopig. Vooral als je stookt in de woning (en warmte pleegt op te stijgen) zal je dakbeschot voorlopig onbehandeld het best drogen. En drogen is nu juist wat schimmels niet prettig vinden; op echt droog hout groeien schimmels niet. Bovendien is de winter toch al het jaargetijde met de laagste luchtvochtigheid binnenshuis (wat zo extreem laag kan worden dat het problemen gaat opleveren, maar doorgaans niet in woonhuizen).
Overigens werd in de zo geprezen vooroorlogse woningen uit de periode 1920-1940 het dakbeschot onbehandeld gelaten zodat het kon ademen. Inderdaad, het zal iets krimpen in de werkende breedte, en daardoor verlies je wat warmte bij het stoken; maar het zorgt wel voor voldoende ventilatie, een aspect dat in veel nieuwbouwwoningen nogal veronachtzaamd wordt. In de reeks Handboek Houtdocumentatie, een uitgave van SDU, later BIM Media in Den Haag, zijn diverse artikelen verschenen over het belang van ademen van hout. Wordt hout bij nog te hoge vochtigheidsgraad gelakt, dan vraagt men om problemen. Zie de bron.

Nadat het hout een aantal maanden goed gedroogd is, zou ik het eens nauwkeurig bekijken. Wellicht zal het nooit behandeling behoeven, maar als u toch kiest voor meer energie besparen versus ademen, zou ik met dampopen folie werken en het advies van een deskundige inwinnen. Ook de zogeheten roofmateplaten (eigenlijk een merknaam van ICI, maar later soortnaam geworden) kunnen uitkomst bieden.

Wat ook een mogelijkheid is: een beschot aanbrengen van gipsplaten, die tegelijkertijd brandwerend zijn (want gips bevat kristalwater) en ook vochtregulerend (ze kunnen vocht opnemen bij hoge luchtvochtiugheid en weer afgeven bij droogte).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt!