Hoeveel procent moet ik extra kopen voor vloertegels?

Voor snijverlies en dergelijke.

Toegevoegd na 19 minuten:
De tegel is 47 x 47 cm

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (6)

Dat hangt helemaal af van het formaat van de tegels. Mozaiek of grote lappen.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe breed en hoe lang is de kamer of ruimte de breedte bepaald hoeveel tegels je naast elkaar kunt plaatsen en hoe groot het rest stuk is. Bij de lengte precies het zelfde. Dan licht het er aan of je een halve tegel nodig hebt of dat dat steeds meer is. Dan kun je het optellen wat je nodig hebt
13 jaar geleden
Gewoon ruim rekenen en bij een winkel kopen waar je weer mag terugbrengen,
Of bij een winkel die genoeg voorraad heeft zodat je zeker weet dat je precies dezelfde tegels bij kan kopen.
Een tegel te weinig hebben en alleen tegels uit een andere batch kunnen bijkopen kan er raar uitzien.

Je gebruikt een groot formaat tegel, maar verteld er verder niks bij.
Badkamer van 2x3 of woonkamer van 10x10m?
Met grote tegels kan je net pech hebben dat je een paar centimeter van een tegel nodig hebt, gelukkig kan je dan van 2 kanten snijden maar dan nogsteeds veel verlies.
(of steeds net iets meer dan een halve nodig hebt)

Sowieso ook een paar tegels bewaren voor als er bijvoorbeeld een strijkijzer met de punt naar beneden valt.
Gebeurt bijna nooit, maar wel altijd bij degene die geen tegels over heeft..

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook naar het soort tegel kijken.
De ene snijdt makkelijker dan de andere, dus minder verkeerd gebroken tegels.

Ga je zelf leggen? Bestel er dan ook maar een paar extra.
(niet flauw bedoeld)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10 % moet voldoende zijn. Ook is het handig om er enkele reserve te hebben als je er eens een moet vervangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi disp,

natuurlijk, het beste antwoord is kopen waar je mag terugbrengen, maar een aantal reservetegels bewaren is zeker geen verkeerd idee.

dan het snijden, zorg er voor dat je aan alle kanten van de vloer een gelijke resttegel hebt.

als je aan de linkerzijde een hele tegel hebt, dan is het een heel lullig gezicht als je aan de rechterzijde slechts een strookje hebt.

zorg er dus voor dat je aan weerszijden een even grote rand hebt, dat is mooier, kost wel iets meer tegels.
uiteraard ook voor de andere twee zijden.

suc6
groeten, Dré
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank!
Als je precies wilt weten hoeveel tegels je nodig gaat hebben.
Kun je met smetlijn gaan werken ( een dun touwtje met krijt) eest even uitmeten en dan lijntjes slaan.
Zo kun je het precies zien.
Ook voor de randen kun je gelijk zien waar er een 1/2 tegel komt of met een uit ham. Sterke met je voer.