Ik heb een vochtdoorlatende (eensteens-)muur, die aan de binnenkant vochtig en klam aanvoelt. Waar moet ik die muur mee impregneren?

Is er dan een speciaal merk, die het beste of het goedkoopste is? En hoe lang moet de muur (aan de buitenzijde) droog zijn, dus dat het niet geregend heeft?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beslist niet impregneren, dat maakt het alleen maar erger. Dat vocht komt van binnen en condenseert tegen de koude muur. De muur laat het vocht niet door naar buiten, is waarschijnlijk al geimpregneerd. Isoleren met een centimeter of zes en aan de binnenkant een halfdoorlatende folie van isover (vario km duplex) aanbrengen en het probleem is opgelost.
Nog beter is, aan de buitenzijde isoleren, maar dat heeft heel wat meer voeten in de aarde.

Antwoorden (3)

Om vochtinsijpeling doorheen uw muur te voorkomen kan u hem behandelen met Siliconeverf. Dat noemt men impregneren.
Dat is een kleurloze laag welke belet dat er water in uw stenen dringt maar tegelijk de muur nog laat ademen en dus kan uitdrogen.
In bijlage een beschrijving van een firma die dat uitvoert (enkel als voorbeeld)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een gevelimpregneer middel.
De ondergrond mag ligt vochtig zijn. (tenminste bij Hamoline)

Ga voor een goed merk, bijvoorbeeld Metzger.
http://www.pontmeyer.nl/files/100147%20PI-blad%20Hamoline%20aqua.pdf
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beslist niet impregneren. Het probleem wordt dan alleen maar groter.
Vocht komt in het algemeen van binnen en niet van buiten. Vooral als de ruimte gestookt wordt of in verbinding staat met een gestookte ruimte. Ook een halfsteensmuur die geen druppel van buiten krijgt wordt nat als hij kouder is als de ruimte.
Effectief bestrijd je het alleen door isolatie. Het best van buiten, maar dat kan vaak niet. Breng van binnen een centimeter of zes isolatie aan met aan de warme kant een laag Isover vario km duplex folie. De muur is dan van binnen droog, het vocht gaat van zelf naar buiten. Is het binnen kouder, dan kan vocht door de vario folie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
nou weet ik helemaal niet meer wat te doen....Ik dacht: eindelijk een klusje wat ik zelf kan doen! Toch maar weer een vakman bij halen denk ik...Gevoelsmatig denk ik: dat vocht komt van buiten, muurtje staat redelijk vrij, in weer en wind. Buiten impregneren lijkt mij dan toch logischer? Binnen regent het niet, en is het droog...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is afhankelijk van de functie van de muur. Is het een vrijstaand schuurtje, waar alleen fietsen en tuingereedschap in staan, zorg dan alleen voor goede ventilatie.
Is het een aangebouwde berging, zoals bij vele huizen in Nederland, dan is de isolatie-oplossing de enige oplossing. Vooral als je in de berging een wasmachine of nog erger, een wasdroger wilt gaan plaatsen. Zorg er dan ook voor, dat het dak vakkundig geisoleerd en geventileerd wordt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is een muur van een slaapkamertje( als een soort blokkendoos op het huis gebouwd.)
Grotere reparaties op dit moment niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan is het probleem zeker een isolatieprobleem. alle vocht uit het huis verzamelt zich hier. Is van buiten isoleren met een houten bekleding geen optie? Of bekleed met kunstof stuc? Dat zijn wel afdoende oplossingen!