Ja dat kan iemand met verstand van zaken... Natuurlijk...
Ik weet niet of jij dat hebt, maar ik neem aan van niet, waarom zou je anders deze vraag gesteld hebben...

Maar iemand met verstand van zaken die ziet dat meteen... ook zonder bouwtekening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jacz;

Met wat bouwkundige kennis of een goed ruimtelijk inzicht wel, ja. Bij twijfel echter altijd door een vakman laten bekijken. Neem daar nooit risico mee, wordt zo'n rommel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn twee manieren om zonder bouwtekening vast te stellen of een muur een draagmuur is.

De eerste en beste methode: vraag het iemand met verstand van zaken.

De tweede methode: met beitels en mokers - als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik beveel de eerste methode aan.
Cryofiel
14 jaar geleden
Globaal kun je er vanuit gaan dat de muren waar deur-, kozijnen inzitten draagmuren zijn...

Hiernaast kan het geen kwaad om bij twijfel toch een deskundige te raadplegen. Of er gewoon vanuit te gaan dat een muur (dit punt) voorzien moet worden van een draagbalk-constructie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit gaat dus al niet op in ons huis. meerendeel van de deuren zitten in de niet draag muren.
Je kunt kijken wat er een verdieping hoger op staat, een muur of steunbalken?
Als er alleen een wandje van gipsplaat op staat kan het wel meevallen.
Bij twijfel toch liever een vakman vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou het proefondervindelijk kunnen proberen,maar dat is niet aan te raden! Ik zou iemand met enig inzicht in de materie vragen om er naar te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen is het verstandig om dit aan iemand te vragen met kennis hierover een zogenaamde deskundige.

Daarnaast zijn dragende muren uiteraard de buitenmuren, maar in het huis staan deze vaak precies boven elkaar. Hieraan kun je het ook vaak herkennen.
Daarnaast is het geluid belangrijk, tussenmuren klinken veel holler/dunner dan dragende muren, deze zijn vaak zeer massief een kenner kan dit wellicht snel herkennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Als je een dragende muur hebt, is de boven verdieping [in oudere huizen] meestal er op gestort. Dit betekend dat de muur in het beton van de boven verdieping gedrukt zit. Helaas worden de laatste jaren steeds meer muren gebouwd met betonplaten.

Dus:
- Als je een huis hebt waar niet met platen beton gebouwd is: Kijk naar de naad tussen muur en plafond. Achter de stuck kan je zien of het beton om de bovenste rij stenen zit of niet.

Uiteraard: Als er een muurtje recht boven staat, op de eerste verdieping kan je er ook vanuit gaan dat het een essentieel draagpunt is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan wel je kunt het zien aan de dikte van de muur en als je balken hebt die je kunt zien of het einde erop rust
maar begin NOOIT zonder deskundig advies te hakken en breken in muren als je het niet zeker weet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Den draagmuur is een muur waarop een andere muur of constructie draagt dus als er een muur op de verdieping erboven op de muur staat waar je aan wil gaan hakken kun je meteen zeggen dat dit een dragende muur is en moet je het niet doen, een andere methode is in de kruipruimte onder de vloer kijken of er een fundament onder de betreffende muur staat en ook dan kun je er beter vanaf blijven.
een nietdragende muur heeft over het algemeen geen extra fundament nodig omdat hij alleen als functie heeft om een scheiding tussen twee ruimtes te vormen.
Dus kort gezegd ja je kunt zelf vaststellen of een muur een dragende functie heeft
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, helaas, zelfs iemand met veel inzicht kan niet altijd "zien" of iets een dragende muur is. Soms heb je daar echt de oorspronkelijke bouwtekeningen voor nodig. Vaak opvraagbaar bij de gemeente.