Hardhouten terrastegels van 1 vierkante meter leggen ?

In de voortuin van ongeveer 5 X 3,5 meter hebben we alle stenen en een vervelende fluweelboom (met hééle lange wortels) verwijderd.
Blijft over, een kale zand/klei grond.
Nu willen we langs het huis en als voetpad de hardhouten tegels leggen maar op internet wordt veel gesproken om een regelwerk aan te leggen.
Dat lijkt me heel zinvol en stabiel bij planken en kleinere tegels maar is dat ook nodig bij dergelijke grote tegels ?
Zelf dacht ik aan betonnen tegels onder de hoeken van de tegels, dan worteldoek en daarop de tegels vastboren.
Is dat voldoende of toch een heel regelwerk maken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Indien ik meen de bovenste 10 cm zand is is idd vaak alleen de door u genoemde tegel op de hoeken redelijk voldoende. Indien de tegels dan onder ook nog op 1 of andere manier verbonden kunnen worden word de druk helemaal mooi verdeeld.
Het voordeel van tegels van 1 bij 1 zou bij geen succes dat het in ieder geval het makkelijk demontabel dus te herstellen zou moeten zijn....
Frimu2
12 jaar geleden
Ik zou voor het regelwerk gaan. En vergeet het worteldoek niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens
Alles hangt af van de stevigheid van de tegels.
Als deze "gammel" zijn is het beter om ze voldoende te ondersteunen om doorbuigen te voorkomen.
Er vanuit gaande dat je ze "zwevend" aanlegt.
Dit ondersteunen wil het beste door een frame te maken van houten regels.

Voor een houten vlonder dat ikzelf ooit eens gemaakt heb van planken heb ik hardhouten balken waterpas gesteld op stukken betontegel en op de houten balken de planken geschroeft. Wel veel werk, maar het resultaat was een strak en degelijk vlonder.

Hou er wel rekening mee dat houten vlonders in de winter glad worden. Niet alleen bij sneeuw maar ook bij vorst. Het vriest dan aan.
En het wordt ook glad als het aan de schaduwzijde van de woning ligt doordat het altijd vochtig blijft en groen wordt.

Succes.