Wat kan er nog meer aan een dimmer kapotgaan, behalve de zekering ?

Dimmer gaf een vonk, zekering in de dimmer vervangen, maar doet het nog steeds niet. Een andere dimmer op lichtpunt ingebouwd, en deze werkt prima. Wat kan er nog meer kapotgaan aan een dimmer ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (2)

Heeft u ook de lamp nagekeken waar de dimmer was op aan gesloten ?

mag geen tl lamp zijn of spaarlamp.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als na vervanging van de zekering de dimmer nog steeds niet werkt dan is waarschijnlijk de triac defect. De triac is het onderdeel dat 100 X per seconde de stroom schakelt. Als hij stuk gaat dan kan hij blijven geleiden, maar ook onderbroken raken. In zeldzame gevallen kunnen er ook nog andere onderdelen van de dimmer stuk zijn, zo kan er bijvoorbeeld een koperbaan op de print wegbranden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de dimmer zit mogelijk ook nog een voeding voor de elektronica, die kan net als de elektronica zelf ook nog kapot gaan,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een inbouwdimmer heeft geen aparte laagspanningsvoeding, daarom heeft de draaipotmeter ook altijd uit veiligheidsoverwegingen een plastic as. Professionele DMX-dimmers hebben wel een ingebouwde voeding, maar die passen niet in een inbouwdoos.