Bestaat er ook secondenlijm (in een potje of tube) die na 1 of 2x gebruik nog steeds bruikbaar is?

Heb vele soorten secondenlijm gehad. Althans qua merk. Bij alle geprobeerde merken blijkt dat de secondenlijm niet meer werkt na éénmalig gebruik. Als het niet al te lang geleden is dat de lijm gebruikt is, wil 't soms nog helpen het puntje eraf te knippen. Maar da's doorgaans éénmalig. Wellicht omdat de opening dan groter is waardoor er alleen maar meer lucht bij de lijm komt.

Je kan natuurlijk wel een grote kitspuit pakken met al dan niet 2-componentenlijm, maar da's niet bepaald handig voor kleine voorwerpen e.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (5)

Dat is inderdaad altijd een probleem. Ik heb wel een betere ervaring met de wat duurdere merken, zoals van Bison. Van dit merk is er ook secondelijm in een doseerflacon. Mogelijk dat deze minder snel uitdroogt. Zal wel een stuk duurder zijn.
Als je toch die uit een tubetje kiest, neem dan de gel-variant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De secondelijm Tipper van Bison blijft, als je hem staand bewaart, heel lang bruikbaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
En de goedkope tubetjes kun je meestal met een speld prima aan de praat houden: nadat je gelijmd hebt, steek je een speld helemaal in het gaatje en draait het dopje er op. De speld kun je er de volgende keer gewoon weer uit halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Mijn man werkt al jaren in de modelbouw met secondelijm, maar altijd met de kleine tubetjes en de speld. Ik hoor hem nooit klagen. Plus voor dit antwoord.
Ik bewaar mijn secondenlijm altijd in de koelkast.
Totaal geen probleem mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Zorg dat het tuutje goed schoon is na gebruik.
- Doe een stukje keukenfolie tussen de dop (sluit beter af)
- Sluit goed af.
- Steek een speld of spijkertje in de opening (als daar ruimte voor is.
- Bewaar de lijm in de koelkast.

Als je bovenstaande regels aanhoudt blijft vrijwel elk merk secondelijm maanden, en een tiental keren, bruikbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gebruik de secondenlijm altijd van de hema, dat is een klein tubetje en dat zit nog eens in een kokertje dus er kan minder lucht aan, en dan nog eens in de ijskast.
Ik bewaar de lijm toch zeker 1 jaar voor ik hem niet meer kan gebruiken.