Bij hoeveel bar moet ik mijn ketel bijvullen?

Het is een HR-Ketel van Vaillant. Hij staat nu op 1,9 bar. En hoe moet ik hem bijvullen? Er zit een kraantje en een slang bij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.7K

Het beste antwoord

Tussen de 2 en 3 bar is het beste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sluit de slang aan de ene kant aan de cv aan en de andere aan het kraantje van de cv-ketel. Afhankelijk van het type zit deze aan de ketel vast of ernaast. Draai de kraan open, kijk naar het wijzertje van de ketel en draai de kraan dicht wanneer de gewenste bar bereikt is. Slang ontkoppelen (pas op met water wat er in zit, dat even opvangen voor je een kledderboel krijgt).

Klaar!

Succes!

Toegevoegd na 5 minuten:
Zie reactie op dit antwoord, 3 is idd te hoog, houd het op 2 of ietsje hoger.

Verder instructies:
http://members.chello.nl/pvos5/paginas/te_weinig_druk_in_cv.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als hij tot onder 1,5 bar gedaald is, bijvullen. Hoe en waar, dat staat in de gebruikershandleiding. Meestal zit er aan de onderkant ergens een aansluiting, die kan echter afgedopt zijn. Dus eerst dopje verwijderen.
jc54
14 jaar geleden
Bijvullen tot max. 2 bar als de cv ketel koud is. Als hij gaat opwarmen loopt de druk van zelfop.
Eerst de vulslang op de kraan aansluiten. Water laten lopen totdat de slang gevuld is(anders krijg je lucht in de CV). Slang aansluiten op het vul-ventiel van de ketel. De vulkraan open zetten een voorzichtig de waterkraan open draaien zodat de ketel langzaam vult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onder de 1.5 bar anvullen tot 1.5 bar. Verder niets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn ketel een vrij nieuwe is 1,8 bar genoeg .Bij meer dan 2,8 bar gaat bij opwarmende veiligheid ventiel open .
Uit kijken met waar je hem vult is mij eens gebeurd dat ik hem vis de veiligheids klep gebvuld heb ging wel maar koste me een nieuwe ventiel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoeveel bar je moet bij vullen zou ik niet weten. maar in ieder geval de vulkraan helemaal open draaien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar staat je ketel?
Op zolder of beneden?
Dat maakt al 0,5-0,8 bar druk uit.
Op zolder zou 1,5 bar genoeg moeten zijn.
Staat ie beneden dan heb je bij 1,5 bar boven, 7 meter hoger, nog maar 0,8 bar over.