is het gevaarlijk om een kapotte (gebroken) lamp in de fitting te laten zitten?

Ik heb een lamp bovenaan mijn trap, hij deed het niet meer dus wilde ik hem verwisselen. Bij het uitdraaien van de oude lamp stond ik plotseling met alleen het glazen bolletje in mijn hand. De rest van de lamp zit er nog in.
Ik weet niet of er stroom op de lamp staat, ik heb beneden en boven een schakelaar.
Kan het kwaad om dit zo even een nacht te laten zitten?
Of heb ik dan kans op kortsluiting/brand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
18.4K

Antwoorden (7)

Zet in de meterkast even alle spanning uit, en verwijder vervolgens de resten van jouw overleden lamp/fitting. Da's de meest veilige manier.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Nu het donker is, natuurlijk een zaklampje erbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar mijn idee loop je heel weinig risico als je het vannacht rustig laat zitten.

Morgen kun je proberen of je het restant met een doorgesneden aardappel eruit kan draaien. Wel eerst in de meterkast de spanning eraf halen natuurlijk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het door een handige kerel met een aardappel laten opknappen is misschien nog veel veiliger ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan absoluut geen kwaad en brandgevaarlijk is het ook niet. Het gedeelte wat nu nog in de fitting zit is nu gewoon een open verbinding. Er kan geen stroom lopen. Ik neem wel aan dat de buitenkant van de lamp van glas of iets dergelijks is en niet van papier bijvoorbeeld.
Ik zou zeggen laat zitten en laat morgen iemand er naar kijken, ga zelf niets proberen, elektriciteit is niet gevaarlijk behalve als je niet weet wat je moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan geen kwaad als de draden waar het spiraaltje tussen zat niet tegen elkaar komen. Als dat gebeurt, dan vliegt de zekering uit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de stop in de meterkast niet is doorgeslagen dan kan het geen kwaad. Omdat er geen sprake is van kortsluiting heeft u geen directe kans op brand.

Om de restanten van de fitting eruit te halen gaat dit het beste met een telefoon tang (een tang met een lange bek). Aan te raden is om wel een tang te gebruiken met een geisoleerd handvat.

U kunt natuurlijk eerst kijken of de schakelaar op de aan stand staat door met een spanningzoeker te kijken of er stroom op de fittinghuls nog staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij een goede aardlekschakelaar lig de stoom er al af ,andres even testen met een spanningszoeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan geen kwaad, lekker gaan slapen. Morgen stroom eraf en met een tang de fitting eruit halen.