Is secondelijm giftig?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ging dus dit weekend een spel doen met secondelijm, je plakten onze handen aan elkaar, je vingers op je gezicht, enzovoort, zo hebben we de hele middag gelachen, maar toen ik 's avonds de lijm ging verwijderen met terpetine, wat overigens heel makkelijk ging, zag ik overal over mijn lijf grote blaren, sommigen waren paars-blauw achtig. Ze zijn nu wel weer bijna weg, maar nu is mijn vraag: komt dit door de secondelijm? Is secondelijm giftig?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
8.9K

Antwoorden (2)

Giftig ?? Zou ik niet uitproberen. Maar het is wel heel erg gevaarlijk ; het beschadigt namelijk je huid en veroorzaakt een soort wonden. Allemaal kleine wondjes, vergelijkbaar met een flinke schaaf- of oppervlakkige brandwond. De resten lijm slijten er uiteindelijk ook vanzelf wel af, of je kunt proberen ze een beetje te vijlen met een nagelvijl, maar ook daarmee maak je natuurlijk kleine wondjes in je huid.

De damp van secondenlijm kan trouwens wel giftig zijn, deze bevat blauwzuur, maar in de regel in zulke kleine hoeveelheden dat je daar niet meteen (blijvend) last van zal hebben. Je moet het zeker niet gaan verwarmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De damp van secondeslijm is zwaar giftig. Het is een van de gevaarlijkste lijmsoorten die er zijn. Mijn man is hobbyist en waarschuwt je dringend hier niet mee te spelen. De huid krijgt brandwonden en een grote lijmwond heelt langzaam.
Blijf er af, dit is absoluut geen speelgoed. Als mijn man een uur met het spul werkt doet hij een mondmasker op. Je bent gewaarschuwd.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank voor deze reactie! Goede waarschuwing! Ik heb een tijdje geleden aan een projectje gewerkt waarbij ik toch wel 2 van die kleine tubes leeg heb gemaakt. Maak me daar nu wel zorgen over omdat ik toch wel een goede 6 uur (verspreid over verschillende dagen) boven de lijm heb gehangen en ook nog eens binnen.... ik ga in het vervolg in ieder geval een goed masker dragen. Is zorgen maken nodig denknje?