Hoe krijg ik een aardlekschakelaar weer ingeschakeld?

Normaliter is het een kwestie van de schakelaar weer omhoog schuiven maar in 'mijn' geval blijft de schakelaar halverwege steken en is niet omhoog te krijgen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
93.7K

Het beste antwoord

Denk eens na wat u als laatste ingeschakeld heeft, dat kan al een eind op weg helpen.
Als u niets specifieks gedaan heeft is de kans groot dat het is een waterverwarmer zit zoals een elektrische boiler of een close in boilertje in de keuken.
Schakel die toestellen uit (stekker uit) en probeer nog eens.
Als dat niet helpt denk ook eens aan stopcontacten of lichten buiten huis, terug hetzelfde, uitschakelen en terug proberen.
De raadgeving van hajete is ook een goede tip, alle zekeringen of automaten uitschakelen, aardlekschakelaar inleggen en dan stuk voor stuk terug inschakelen, daar waar die weer uitgaat zit de fout.
Alles behalve die ene inschakelen en dan alles wat op die kring zit uitschakel.
Nu de automaat terug inleggen en de toestellen stuk voor stuk weer inschakelen, daar waar die verliesstroomschakelaar weer uitschakelt is de oorzaak.

Als na het uitschakelen van alle groepen de aardlek er nog niet in wilt is die zelf de oorzaak en is vervangen de enige optie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit alles heb ik geprobeerd. Alle groepen zijn afgekoppeld maar de schakelaar wil niet omhoog maar blijft halverwege steken.
De procedure ken ik maar wat mij bevreemd is dat de schakelaar dus niet in de bovenste stand te krijgen is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heeft u al getest met de hoofdschakelaar uit want de fout kan ook IN uw bord zitten. Hou hem in de onderste (uit) positie en geeft er eens een paar korte tikken op, evenwel zonder te breken.
Als dat niet help moet u hem uitbouwen en nog eens proberen.
Lukt het toch om hem in te schakelen dan moet u nadien de testknop drukken om zijn functie te controleren.
Als spanningsloos nog niet lukt dan is die aan vervanging toe.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank voor uw uitgebreide antwoord.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bedankt voor deze tip! Ondanks uitschakelen alle groepen kwamen de aardlekschakelaars niet op en na wat tikwerk wel weer. Scheelt mooi voorrijdkosten, leve het internet.

Andere antwoorden (4)

Dat is nu de bedoeling van een aardlek schakelaar. Als je hem niet terug kunt inschakelen wil dit zeggen dat je nog met een lek zit. Dus eerst het probleem opzoeken herstellen en daarna de schakelaar terug inschakelen.
Het zelfde kan je hebben met een aoto zekering. Zolang de kortsluiting blijft bestaan zal je de zekering niet terug kunnen inschakelen
Robby BB

Toegevoegd na 59 seconden:
Moet zijn" auto zekering"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat begrijp ik maar alles is afgeschakeld en de schakelaar kan niet omhoog maar komt niet verder dan halverwege (horizontale positie.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mischien heeft dit model stroom nodig om ingeschakeld te worden
Bepaal eerst in welke groep de storing zit en vervolgens welk apparaat de storing veroorzaakt. Als je geen oorzaak kunt vinden zul je uiteindelijk contact moeten opnemen met een erkend elektrotechnisch installateur.
Zie verder de informatie en adviezen van de netbeheerder.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn vraag is waarom hij halverwege blijft steken en niet naar boven te krijgen is. Bij een 'lek' blijft hij niet in de bovenste stand staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er helemaal geen storing meer is zou je hem weer gewoon terug moeten kunnen draaien. Er is dus nog een probleem in een groep of met een apparaat. Zie de link om dat te controleren.
Een andere mogelijkheid is dat de storing de aardlekschakelaar heeft beschadigd. Dan zal een erkend elektrotechnisch installateur een nieuwe aardlekschakelaar moeten plaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat laatste vrees ik ook. Bedankt voor het meedenken! +
Als je eerst alle zekeringen losdraait dan kun je de aardlekschakelaar weer in de actieve positie terugzetten. Als je dan een voor een elke zekering inschakelt dan weet je in welke groep het "lek" zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier zit nou het probleem. Alle groepen zijn uitgeschakeld d.m.v.de zekeringen. maar de schakelaar komt niet in de bovenste positie maar blijft halverwege in horizontale stand blokkeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De groepen zijn niet uitgeschakeld door de zekeringen maar door de aardlekschakelaar. Dus alle zekeringen los draaien, de aardlekschakelaar aanzetten en dan een voor een en apart een zekering vastdraaien.
Als het een aardlekschakelaar van het merk "BBC" is kan het wel eens nodig zijn om er een lichte tik met de hand op te geven. Dit is mij in het verleden ook al eens geadviseerd daar men dit probleem kende van een terugspringende aardlekschakelaar van dat merk.