na hoelang (dagen) en bij welke Temperatuur bevriest een waterleiding uiteindelijk die vrij boven de grond ligt(maar wel isol buis erom heen heeft ?

en wat is de vorstgrens in de grond ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is heel moeilijk te zeggen, op de volle wind bij -2 graden is het al binnen een dag gebeurd. Is er geen wind, dan is de grens ergens tussen -4 en -5 graden, binnen een dag. Zit er nog helemaal geen vorst in de grond, dan kan het enkele dagen duren. Zit de leiding tegen een verwarmd woonhuis, dan kan het nog langer duren. De officiele vorstgrens die met leidingen wordt aangehouden is 60 cm. diep, maar in de praktijk is dat 40 cm, maar opnieuw afhankelijk van de situatie. Bij meer isoleren, zal de leiding niet zo snel bevriezen, of het moet nog harder gaan vriezen. De kraan in een koude nacht, heel langzaam laten druppelen, helpt ook goed. In een echt strenge winter, zal het op den duur altijd bevriezen. Of je moet de leiding electrisch verwarmen.

Dat heeft niet met tijd te maken hoor, het licht eraan hoe hard het vriest,hij zal niet bevriezen na 1 nacht-10 maar als dat enkele dagen aanhoud zou ik mij wel zorgen gaan maken. De grond kan met flinke vorst wel 15 cm bevriezen. Ik zou, voor de zekerheid mijn water- leiding maar goed isoleren.

Daar is geen uitspraak over te doen. Een buit waar bv continue water doorheen stroomt zal heel lang nodig hebben om te bevriezen. Staat het water stil, dan beviest het sneller. Toegevoegd na 3 minuten: De vorstgrens ligt in nederland bij een 50cm diepte. Daaronder bevriest je leiding niet meer (Wij hebben onze leidingen voor de vijver op 60cm gelegd)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100