Er nestelen zwarte kauwen boven in mijn schoorsteen. Wanneer kan ik het dak op om een voorziening te plaatsen? Ik ben bang dat ze me aanvallen !

Ik wil deze klus zelf doen want uitbesteden is mij (momenteel) te duur. Ook wil ik wachten totdat een evt. nest leeg is. Wie heeft er tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K

Antwoorden (5)

Als er een nest in zit kan je eventueel ook wachten tot na de zomer. Het is alleen gevaarlijk als je de kachel ook stookt.

Maar als je boven staat zie je dat vanzelf ook wel. Ik denk dat het beter is om wel een rooster te plaatsen. Als de kauwen wegvliegen zullen ze je niet aanvallen. Als er een nest is vliegen ze niet weg.

Je zult wel na het plaatsen van het rooster de schoorsteen moeten laten vegen als er al takken in zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens kan het materiaal dat de kouwen in de schoorsteen stoppen zoveel zijn dat het ontzettend gevaarlijk is om dan te stoken. En dan kost het veel moeite om de schoorsteen te reinigen. Als je durft zou ik wel op het dak gaan kijken. Doe voorzichtig en kijk wat de kauwen doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
NB. De kauw broed van mei - juni. Dus als je na het broedseizoen dit wilt oppakken dan kan je eind juli of augustus aanhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook al zijn de jongen uitgevlogen, het nest blijft er in zitten. Maar als je zeker wilt zijn niet aangevallen te worden, dan maar even wachten dat ze niet meer in en uit vliegen, wat betekent dat de jongen ook weg zijn. Als je binnen ook bij de schoorsteen kan komen, hoor je meestal wel het geluid van de vogels. Eventueel een stethoscoop gebruiken. Wij hadden voeger een Luik in de schoorsteen en zo kon ik een praktisch volgroeide Kauw er levend uithalen. Die heb ik gedresseerd en daar had ik veel succes mee. Het blijven kwajongens hoor die kauwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer een verbrandingstoestel op dit rook kanaal is aangesloten hebt u de keuze uit twee mogelijkheden om koolmonoxide vergiftiging te voor komen.
1 nest verwijderen
2 verbrandingstoestel uitschakelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi Gkanjer,

normaal vallen vogels geen mensen aan, (alleen in Hichcok films)
mochten er jonkies zijn, dan proberen de ouders die te beschermen, dus dan doen ze wel moeilijk.

zet een (bromfiets) integraalhelm op, trek een dikke jas met lange mouwen aan, doe dikke (motor)handschoenen aan en ga het dak op. dan hebben de aanvallen geen vat op jouw

zet een metalen 'kraaien nest' op de schoorsteen en gooi het nest weg. zitten er jonge vogeltjes in, maak ze dood, laat ze niet creperen. de ouders zullen na jouw actie niet meer voor hun kinderen zorgen.
het nest elders neerzetten is geen optie. de vogeltjes zullen creperen. maak ze op diervriendelijke manier dood.

wachten tot na het broedseizoen kan ook, als dank voor het met rust laten zullen ze jouw terrein overladen met stront, want dat doen alle vogels...

veel suc6
groeten, 'Dré
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de Flora en Fauna wet mag u het nest niet verwijderen zolang er vogels op nestelen.
Zodra de vogels zijn uitgevlogen kunt u het nest verwijderen en maatregelen treffen om het in de toekomst te voorkomen.
Succes hiermee.