Waarom gebruikt men voor kozijnen geen eikenhout maar tropisch hardhout

Waarom gebruikt men voor kozijnen wel tropisch hardhout zoals meranti etc. en bijvoorbeeld geen eikenhout?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is eikenhout geen hardhout dan (dat dacht ik)?

Antwoorden (4)

Dat komt omdat hardhout beter bestand is tegen allerlei omstandigheden, dus het gaat veel langer mee dan eikenhout. Misschien kost het iets mee, maar je hebt er iig langer plezier van ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eikenhout is hardhout.
Maar dan Europees hardhout.
de vraagsteller bedoelt waarom je hardhout uit de tropen haalt als er in NL ook goed hardhout groeit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dat geval zal het met de prijs te maken hebben ;) Dank je voor je reactie pokemon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de Nederlandse volksmond is hardhout tropisch en eiken eiken.
Technisch is eiken inderdaad een hardhout.
Maar ook dan is er hard hardhout en nog veel harder hardhout.
Er is zelfs hardhout dat niet drijft op water.
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn tropische soorten die ook zinken, de naam weet ik niet, maar het hout waar we hier laatst een steiger van hebben gelegd was echt weg als we het in het water lieten vallen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Houtsoorten
Goeie kans dat het azobe was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. azobé zinkt. merbau ook trouwens
Meranti is meer een verzamelnaam voor verschillende tropische hard hout soorten, maar beide vallen onder de categorie hardhout.
Beide soorten kunnen toegepast worden om kozijnen te maken, de reden dat men meranti vaker gebruikt heeft eerder met de kosten te maken.

Het vorige antwoord wat suggereert dat eikenhout geen hardhout is klopt voor geen meter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eikenhout bevat looistoffen en dit kan schroeven aantasten,en rare plekken veroorzaken.
Vroeger werd eikenhout veel gebruikt voor onderdorpels en de rest van het kozijn was dan gemaakt van grenen hout.
Dit kom je nog vaak tegen bij oude pandjes, kloosters,of oude kazerne's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vorige antwoorden hebben deels gelijk.
Er is echter nog een reden om tropische hardhouten te gebruiken en dat is namelijk de verwerkbaarheid van het hout.
Eik (en dan vooral de Europese variant) is moeilijker te bewerken dan meranti en aanverwanten.
Wat ook nog een goede reden is is het volgende:
Inlandse eik wordt aangetast door de Europese termieten en tropische houten niet.