Flexlijm tegellijm van Knauf plakt niet. Wat doe ik fout? En: kan een tegelrandje niet gewoon met wat konstruktielijm aan de muur gelijmd worden??

Ik wil een tegelrandje boven een bestaande tegelmuur plakken. In de doe het zelf zaak zeiden ze dat ik dan flexlijm nodig had. Dus heeft ie me een zak poeder verkocht van Knauf, zie foto. Ik heb keurig de beschrijving gevolgd en uitgerekend met hoeveel water het verdund moest worden. Het is nu een pasta-achtige substantie, wat ook klopt volgens de beschrijving. Maar het voelt niet lijmachtig aan. Eerder cement-achtig. Je vingers plakken er absoluut niet van aan elkaar bv. Als je het tussen je vingers wrijft, voelt het zandering. En de tegelrand plakt er al helemaal niet van aan de muur...!! Komt er met de zelfde vaart weer af!!

Wat doe ik fout?! Ik heb bij tegellijm ook een heel ander idee.

En heeft iemand nog een andere tip om de tegelrand aan de muur te krijgen? Kan ik niet gewoon een beetje konstruktielijm gebruiken?! Het is maar een tegelrandje... Geen hele tegelmuur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat er een productiedatum op de zak?
Het mag niet te oud zijn en dat is soms wel zo in doe-het-zelf zaken.

Antwoorden (2)

Tegellijm is eigenlijk geen lijm, maar een soort dunne cement.
Je brengt het goed verdunt aan ( papje) op de tegels en in de vorm van een dotje als het om een tegelrandje gaat.
Bij het aandrukken op de juiste plaats, schuif je het stukje tegel wat heen en weer.
Door de zuigende werking van de tegellijm op de ondergrond en de tegel, moet het blijven zitten.
Hierna begint er een chemisch proces, waarna de tegellijm begint uit te harden, maar dat duurt wel even.
Na een dag kan je de voegen afwerken.
Natuurlijk kan je met constructielijm, ook je randje plakken, wel even nakijken of je er ook keramiek mee kan lijmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan wordt alles eromheen toch helemaal vies?! De tegels die er al 10 jaar zitten, de muur erboven die al gesaust is...!
Of is dat cement er wel weer makkelijk af te krijgen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles wat je knoeit, kan je er met een schone doek of vochtige spons er zo weer af halen.
je weet er zo weinig van, dat je maar beter constructie lijm kan nemen.
Wel moet je de voegen met voegsel voegen.
U hebt de pech weer gehad niet goed te zijn voorgelicht in de dhz zaak.
De lijm die u heeft gekregen wordt meestal voor een tegelvloer gebruikt, wil niet zeggen dat het met deze lijm niet kan, echter kunt u de lijm beter wat dikker en stugger houden om te voorkomen dat de tegel er weer vanaf komt.
Je had beter gewoon een tube montagekit of polymax kunnen halen die je vervolgens met een kitspuit op de tegel aanbrengt ( enkele dotten lijm ) en er al heen en weer bewegend op zijn plek zet.

De volgende dag inderdaad zoals al was beantwoord de voegen inwassen. Je hebt daar ook kant en klare voegenvuller in poedervorm voor welke in verschillende kleuren verkrijgbaar zijn, omdat het om een klein randje gaat zoals je beschrijft heb je ook maar minimale hoeveelheid nodig, je kunt als je dezelfde kleur gebruikt als de bestaande voegen gewoon een klein schuursponsje of gewoon sponsje gebruiken, en drukt de voegen vol door uit bakje de klaargemaakte voegenvulling met de spons eruit te nemen en diagonaal de voegen te vullen.

Niet bang zijn dat je de tegels en bestaande voegen besmeurt, dit hoort zo, echter wel oppassen dat je niet het bovenliggende stukwerk raakt aangezien dit niet schoon te krijgen is. Plak dan desnoods schilderstape boven de rand op het stukwerk om dit te voorkomen.

Na enkele minuten drogen maak je de spons schoon in water en knijpt deze goed uit en ga je weer zoveel mogelijk diagonaal over de voegen om het overtollige weg te halen en ook de tegels en bestaande voegen weer schoon te krijgen, dit herhaal je meerdere malen en uiteindelijk kun je evt met een droge doek alles voorzichtig na vegen om de rest van de ( cement ) sluier weg te krijgen.

Toegevoegd na 3 uur:
Zoals ik al zei houd de tegellijm aan de stugge kant, maw woorden iets minder water als op de verpakking staat,dan moet het lukken