Water in CV installatie verversen?

is het nodig af en toe al het water uit een CV installatie te laten lopen en te verversen? Of moet je dat juist niet doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
28.8K

Het beste antwoord

Nee, het is nodig, maar zelfs af te raden. Met het verversen van al het water breng je extra kalk en zuurstof (lucht) in het systeem en allebei is nadelig.
Tip
Als je een reparatie uit moet voeren aan een radiator (kraan) op het laagste punt van het systeem, dan denken de meeste dat het nodig is het gehele systeem te legen. Dat gebeurt als je op het laagste punt aftapt en alle ontluchtingskraantjes (ook boven dus) opent.
Dit is echter niet nodig. Laat alle ontluchtingskraantjes dicht en tap het water af op het laagste punt. Het systeem zal nu maar gedeeltelijk leeglopen (Torricellie). Open nu alleen het ontluchtingskraantje van de radiator die gerepareerd moet worden en tap het eventuele restwater af via het aftapkraantje op de betreffende radiator.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je moet wel af en toe bijvullen, maar verversen is niet nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef toe dat water uit een cv enorm stinkt en zwart is, maar dat is geen goede reden om het te verversen; je wordt er alleen mee geconfronteerd als je moet ontluchten.
Door het water te verversen breng je alleen meer kalk in je systeem, ik zou het niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals antwoorder 1 al zei: wel bijvullen als de druk te laag is, en jaarlijks de ketel laten onderhouden. Voor de rest hoef je niet veel te doen.

Als de radiatoren gaan ruisen of pruttelen moet je (de bovenste) radiatoren wellicht ontluchten met het sleuteltje, tot er water uit het ventieletje komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verversen hoeft niet,bij of aan vullen wel. Het water in je instrallatie moet een bepaalde druk hebben,dat hoort in de bijgeleverde papieren te staan. Als je alleen maar gelijkvloers woont,is er niet zo veel druk nodig,als wanneer je van meerdere verdiepingen gebruik maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verversen is niet nodig en zelfs af te raden. Wanneer je de cv gaat aftappen en vervangen door 'vers' water breng je ook weer een grote hoeveel lucht in het syteem, de lucht die je met vullen meedrukt is er snel uit te halen, de zuurstof in het water gaat geleidelijk zodat je meerde keren moet ontluchten. Ook vergroot leeg laten lopen de kans op lekkage omdat je nieuw water alle pakkingen en koppelingen gaat spoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al een paar keer gezegd door anderen.
NIET DOEN!!!!! ( lucht en kalk ) Ook heb je meer kans op doorroesten van de radiator en of leidingen
Wat wel een tip is die niet helemaal met jou vraag heeft te maken maar toch handig is.
Voorzie alle radiatoren van een zgn stopkraan, aan de bovenkant van de radiator zit de regelkraan en aan de onderkant heb je de retour leiding, bij die retour leiding plaats je een stopkraan. Als er nu iets aan de hand is dan hoef je alleen de regelkraan en de stopkraan dicht te draaien en kun je de radiator verwijderen (het systeem blijft gevuld en kan ook gewoon gebruikt worden) Bij het terug plaatsen van de radiator eerst de regelkraan open draaien en het ontluchtings ventiel open draaien tot alle lucht verdwenen is (systeem weer bij vullen) en klaar ben je.
Wat ook belangrijk is om de regelkraan van iedere radiator ietsje open te zetten zodat er altijd wat stroming in het systeem blijft. Gaat dit niet omdat de kranen teveel ruis geven dan een of twee keer in de maand de regelknop helemaal open zetten voor een half uurtje.

Succes en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist niet doen. Het water in de c.v. is doopwater, dus zonder zuurstof. Zuurstof bevordert roestvorming. Alleen bijvullen wanneer nodig.